lørdag 22. april 2023

Rælingen - Sørumsand 0-2

Etter å ha returnert fra en jobbreise med Kielferga kjente jeg et intenst behov for en dupp, så det ble ingen langtur denne lørdagen. Da jeg våknet innså jeg at kampen jeg vurderte å dra på starta to og ikke tre, så da var det bare å haste avgårde ut døra. Etter en kort kjøretur kom jeg til Marikollen, og fikk parkert akkurat i tide for å entre arenaen før fjerdedivisjonskampen Rælingen - Sørumsand.


Jeg kom altså fram en del senere enn jeg skulle likt å gjøre, men jeg rakk såvidt å hilse på brødrene Döpker og Jakub som hadde tatt turen for å besøke et nytt stadion, mens jeg selv hadde vært her én gang tidligere, helt tilbake i 2015.


Jeg fikk akkurat filmet en røykfylt innmarsj, før Lars kom bort til meg og fortalte at det muligens ville komme nye sjanser til å få groundhoppet banen på Åsvang. Dommeren var deretter skremmende effektiv med myntkastet, så det fikk jeg ikke dokumentert, og så var det klart for avspark.

Det første som skjedde etter at kampen ble sparket i gang var at en bilalarm på parkeringa begynte å ule, men denne ga seg heldigvis rimelig kjapt. Ute på kunstgresset tok gjestene raskt tak i kampen etter en innledende sjanse til vertskapet, og det var på ingen måte ufortjent da 0-1 kom rett før det var spilt ti minutter.


Mens jeg trasket rundt banen og tok omgivelsene i nærmere øyensyn fortsatte gjestene å styre kampen, men tross dette virket de ikke veldig målfarlige. I det flotte vårværet virket slalombakken like bak stadion nesten litt malplassert, men samtidig ga de snøfylte bakkene en helt unik bakgrunn til fotballen som svært mange nå satt og så på. (Deler av det gode besøket skyldtes nok at det hadde vært «Klubbens dag», med kamp for alle aldersbestemte lag tidligere på dagen, så flere av de fremmøtte var nok foreldre som hadde blitt igjen litt ekstra når de først var der.)

Bortsett fra scoringa var det få høydepunkter i første omgang, kanskje bortsett fra han som gikk rundt med en kurv full av hjemmebakte boller og delte ut. Både gratis inngang og gratis boller, hva for breddefotballparadis var det jeg var kommet til? For øvrig hadde jeg på runden også hilst på Blaker'n og Tommy, som også hadde tatt turen til Marikollen.

Etter å ha sirklet rundt banen litt slo jeg meg ned på tribuna sammen med Sören & Co, inntil det gikk opp for meg at det sikkert ble masse kø i kiosken i pausen, så jeg spratt opp for å slå køen. Mitt første syn der ble litt skuffelse, da det så ut til at burgergrillinga var avslutta, men jeg fant heldigvis ut at det var noen burgere igjen, og etterhvert fikk jeg også tak i salat og dressing, så da var det eneste kjipe at brødet var så tørt at man kunne brukt det til å redusere vannstanden i Øyeren ved behov.


Pausen kom, og det sto fortsatt 0-1. Jeg oppdaget plutselig at det var Daniel som var AD1, så jeg fikk hilst på ham også, før jeg fortsatte banehoppingspraten med de tre LSK-musketerer på tribuna. Andre omgang ble satt i gang, og Sørumsand scoret så kjapt at det ikke hadde gått opp for alle tilskuerne at det hadde vært sidebytte. 0-2.

Resten av andreomgangen ble ganske antiklimaktisk. Det mest spennende som skjedde var kanskje at noen unger hadde vannkrig på nabobanen, et sikkert vårtegn. Ute på den banen hvor det var fotballkamp hadde Sørumsand stort sett kontroll, mens Rælingen virket litt hjelpeløse. Kampen endte dermed 0-2, og både jeg og Espen fikk trusler om utestengelse fra stadion siden RFK alltid tapte når en eller begge av oss var tilstede.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar