søndag 30. april 2023

Express - Hisøy 5-1

Lørdag og tidlig opp for å komme meg på halvlangtur. Hoppet i bilen etter å ha smurt meg et arsenal med polarbröd med falukorv, og satte kursen sørvestover. Kom etterhvert fram til Fevik, hvor jeg ikke hadde fått andre tips enn ferskvaredisken på Meny for lunsj, så jeg parkerte heller ved stadion hvor det skulle spilles fjerdedivisjonskamp mellom Express og Hisøy, og gikk og hilste på hjemmelagets daglige leder Magne.


«Vent litt,», sier nå kanskje faste lesere av bloggen, «Fevik har du da besøkt før?» Joda, det stemmer at jeg var der i 2021, men denne gangen benyttet jeg anledningen til å krysse av et besøk på kunstgressbanen like ved gressbanen jeg så kamp på da. Jeg var ute i god tid, men etter litt venting ble det endelig kamp, og fra dagens nordnorske dommer blåste i gang oppgjøret tok det bare vel ett minutt før Express fikk frispark like utenfor sekstenmeteren, og ganske nøyaktig etter nitti sekunder ble frisparket blåst i mål til 1-0.


Apropos blåst i mål. Dette var på ingen måte et tilfeldig ordvalg. Det var en voldsom vind på Sørlandet denne lørdagen, og blant annet hadde en stund før kampstart stativet med automatkameraet blåst over ende så det ikke ble noen filming av dagens kamp. Vinden påvirket tidvis også spillet noe, uten at den på noe vis kan ilegges skylden for at vi like før det var spilt 7 minutter fikk en ny scoring, så det sto 2-0.


Hjemmelaget fortsatte å ha relativt god kontroll på det som skjedde, og de nær 150 frammøtte tilskuerne fikk se flere gode sjanser, før ledelsen økte til 3-0 i det 34. minutt. Et par minutter før pause kom så 4-0, etter litt akrobatikk i feltet, og da dommeren sendte spillerne i garderoben virket det rimelig klart at dette var avgjort.


Jeg hadde som sagt droppa å finne noe lunsj ved ankomst til Fevik, så pausen ble benyttet til å forsere kioskkøen og få tak i et par vafler. I køen var det for øvrig tidvis ville tilstander etter at det ble kjent blant de yngste som sto der at det ble delt ut gratis is!


Da kampen igjen startet tok det på ny ganske nøyaktig 90 sekunder før vi fikk en scoring, og igjen var det i målet på sjøsiden nettmaskene strakte seg ut. 4-1, og kanskje et lite håp om en opphenting for de grønnkledde?

Joda, bortelaget hadde ballen mye mer enn de hadde hatt i første omgang, men vertskapets ledelse virket aldri truet. Da så 5-1 kom vel ti minutter før slutt var det absolutt null spenning igjen. Det hadde vært en del smeller som tok litt tid å behandle underveis, så det ble lagt til fem høyst unødvendige minutters tilleggstid før dommeren endelig blåste av og Express kunne feire en fortjent seier.

Selv hastet jeg mot bilen, og kjørte videre mot neste kamp mens jeg spiste resten av matpakka.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar