lørdag 18. september 2021

Ullern - Rana 5-0

Fem år etter forrige besøk på CC Vest Arena, eller Ullernbanen som den kalles i dagligtale, hadde jeg igjen sett meg ut banen på vestligste vestkant (Faktisk er dette så vidt jeg kan skjønne Oslos aller vestligste stadion) som reisemål. Etter å ha avsluttet noen timer med trombonespill på Lørenskog hoppet jeg derfor i bilen og kom meg vestover og fant parkering og en god plass på tribuna hvor jeg skulle se hjemmelaget Ullern ta imot mine sambygdinger i Rana FK til tredjedivisjonskamp.

Siden sist jeg var her hadde det skjedd litt av hvert. Der det før var en klassisk tretribune var det nå bygd en idrettshall, mens det var kommet opp en moderne stillastribune på motsatt side av banen. Hit kom «rataskank» og for anledningen støtteapparatmedlem hos ranværingene, Ken Tore, innom og hilste på, og etter hvert dukket også min gamle medsammensvorne fra supportergruppa i Stålkameratene, Ronny, opp.

Da kampen ble blåst i gang fikk vi se gjestene fra Helgeland komme til en slags halvsjanse, før hjemmelaget tok mer eller mindre totalt over. RFK ble underlig passive i begge ender av banen, og da ballen i et angrep i det 12. minutt aldri ble klarert endte det med 1-0.

8 minutter senere kom så 2-0, før vi fikk kampens mest dramatiske situasjon. I en duell i feltet fikk nordlendingenes keeper en albue i ansiktet, og ble liggende og vri seg og hyle av smerte. Til alt hell kunne han etter noen minutters pleie igjen ta plass mellom stengene, så trener og keeperveteran Thor André Olsen slapp å bytte seg selv inn.

Jeg var tørst, så jeg gikk tidligere enn vanlig til kiosken, og når jeg først var der måtte jeg jo kjøpe en vaffel også. Veldig god!

Gjestene fikk fortsatt ikke til stort, og da hjemmelagets nummer 4 fikk stå helt alene med ballen nesten på midtbanen brukte han anledningen til å finstille siktet og fyre ballen avgårde mot mål. 1:30 på overtid, og 3-0, noe som medførte en helt vanvittig klyngefeiring ved de hvite og rødes benk.

Lagene tok altså pause med 3-0 på scoringstavla, og jeg kunne slappe av i femten minutter siden jeg alt hadde vært i kiosken. Rana FKs forsvar valgte derimot å slappe av litt lenger enn de tilmålte femten minuttene, og det var ikke engang spilt to minutter av andre omgang da 4-0 kom.

De få halvsjansene bortelaget kom til ble enkelt ryddet opp i av et godt Ullern-forsvar, så keeper Kirsebom hadde en veldig rolig lørdagskveld. Riktig like rolig var det ikke i andre enden av banen, og da 5-0 kom like før timen var spilt lurte jeg på om de marineblås forsvar alt hadde tatt helg. Tross de stygge sifrene var Ronny og jeg skjønt enige om at Ranas keeper hadde vært blant lagets minst dårlige denne lørdagen, og i liten grad kunne lastes for de mange baklengsmålene.

Ullern fikk ballen i nettet ved ytterligere en anledning, men denne gangen ble de tilreisende reddet av assistentdommeren som markerte for offside. Flere mål ble det heller ikke, og det endte dermed med et tungt 5-0-tap for ranværingene, mens Ullern kunne juble for fortsatt tabelltopp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar