søndag 22. september 2019

Korsgård - Skiptvet 2-4

Etter oppvarmingskampen på Ellingsrud hoppa jeg i bilen, havna i en grusom kø mellom Valle og Bryn, men kom fram til Askim i god tid for dagens andre kamp. Bak Korsgård skole fant jeg en nydelig gressmatte, og her skulle Korsgård IF spille sin siste hjemmekamp noensinne. På motsatt banehalvdel sto Skiptvet, som etter fjorårets nedrykk har slitt grusomt også i nederste divisjon i Østfoldsfotballen.

Da kampen startet var det omlag 75 personer tilstede, og det kom sigende noen fler etter hvert, så jeg lot tvilen komme tiltalte til gode og registrerte 100 publikummere i groundhopperappen. De fremmøtte fikk se gjestene komme mest aggressivt ut av startblokkene, men det var hjemmelaget som kom til de første anstendige sjansene.

Det varte og det rakk før vi fikk noe særlig til underholdning på banen. (Jada, Nils Henrik Smith) Begge lag slet med å skape de store farlighetene, og i mangel av moro på gresset fikk vi høre en del morsomme replikkvekslinger. Høydepunktet var kanskje da hjemmelagets trener ga en spiller beskjed om å gå lenger opp i banen, hvorpå en av Skiptvet-stopperne ropte «Ja, send ham hit. Jeg vil ha ham her.», på en måte som mer enn antydet at han mente han ville ha full kontroll på vedkommende om de befant seg på samme sted.

Da de fleste forventet at det ville stå 0-0 til pause kom plutselig 0-1 litt ut av det blå. Hjemmelagets spillere ville ha offside på målscorer, men jeg hørte flere godt plasserte hjemmefans diskutere dette i pausen og de var skjønt enige i at det nok ikke var offside. VAR, som enkelte av tilskuerne ropte etter, ville altså ikke hjulpet dem her.

I pausen testet jeg kiosken, og tross et litt labert utvalg i drikke ble jeg både mett og utørst.

Da spillet kom i gang igjen tok det under tre minutter før ballen satt i nettet igjen, og denne gangen var det hjemmelaget som kunne juble. 1-1 og like langt.

De grønnkledde kom nå til flere store sjanser, men scoring ble det ikke, og typisk nok kom da 1-2 etter en times spill.

Seks minutter senere la så en av Skiptvet-spillerne et relativt enkelt tilbakespill mot keeper, som på mystisk vis klarte å feilvurdere totalt og måtte se ballen trille i mål bak seg. 2-2.

Spillet bølget nå fram og tilbake, og etter en Korsgård-corner fikk gjestene en kontring som det var helt mirakuløst at ikke endte med scoring. Scoringen kom derimot på en ny kontring i det 76. minutt, og bortelaget var igjen i ledelsen med 2-3.

Drøyt fem minutter før full tid kom så også 2-4 etter en meget sterk prestasjon av gjestenes nr 10, og dermed var alt håp om en hyggelig avskjed med Korsgård stadion for hjemmelagets karer forbi. Skiptvet kontrollerte inn seieren, og etter kampslutt kunne ikke Korsgård-spillerne gjøre annet enn å takke supporterne for støtten.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

PS: Jeg har i år sett masse ulike dyr på mine ferder rundt om i breddefotball-Norge, men på vei hjem fra Askim passerte jeg en innhegning hvor det gikk to KAMELER og beitet. Jeg ble så forfjamset at jeg glemte å ta bilde!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar