fredag 26. oktober 2018

Toppfotball!

Onsdag 26.10. var undertegnede gjest i podkasten «Toppfotball», hvor jeg logisk nok skulle snakke om breddefotball. Den kan du høre på pippa her:



Tenkte at jeg skulle publisere her svarene på noen av de spørsmålene som kom inn på twitter som jeg ikke fikk besvart på lufta.

Hovedgrunnen her er nok deg, Espen! Hadde alle kretser hatt like engasjerte folk som det du er for Akershus, så hadde fotball-Norge vært et enda bedre sted!

Vil helst ikke tenke på hvor mye penger jeg bruker til de tingene du spør om og hvor mange km jeg har reist. Ofte når jeg skal et sted et lite stykke utafor Oslo synes jeg jo også det blir kjedelig å kjøre samme vei fram og tilbake, så jeg legger gjerne inn noen ekstra km på turen for å få sett meg litt rundt.
Sjarm og breddesnadder var jeg innom i podkasten, når det gjelder prisnivå har jeg ikke noen statistikk, men jeg tenker at for 2. divisjon skal man ha svært gode fasiliteter for å ta mer enn 200, mens 150 egentlig er mer etter min smak, for 3. divisjon synes jeg 100 er et passe tak, og for 4. divisjon 50. Tror ikke jeg har vært på noen kamper under 4. divisjon i Norge hvor man tok inngangsbillett, men i Sverige har jeg opplevd det helt ned på nivå 8, altså tilsvarende norsk 7. divisjon. (40 kroner, og med de fasilitetene de hadde der, så var det helt greit). I Latvia var det ikke noe billettsalg på den kampen jeg var på nivå 3.

Vet ikke om jeg tør å sette opp en XI, men Børge Josefsen, Martin Bjørnbak, Jan Egil Brekke, Andrej Jefremov, Arnstein Espervik, Stian Celius, Roar Michalsen og Frode Fagermo er definitivt spillere jeg ville hatt med i vurderingene mine.

Kan trøste deg med at det definitivt er flere enn deg som sliter litt med teknikken ved banekanten rundt omkring. Spesielt er stadionur en evig kilde til problemer.

Har mange ganger gjort ganske mye for å få sett en kamp når jeg først var et sted. Var kanskje ekstra ekstremt da jeg var i Kristiansund i høst for å se TIL-kamp, og leide bil for å komme meg til Averøya (100 kroner i bompenger hver vei) for å se fjerdedivisjonskamp der før eliteseriekampen.
Har ikke så mye bra å si om Selfors, anna enn at det faktisk er et av svært få lag jeg husker å ha spilt mot i min egen aktive spillerkarriere på miniputtnivå midt på åttitallet. Husker spesielt at de hadde en spiller som var kjent for å være rå. (Han havna senere i verdenstoppen i kickboksing!)

Norge er det vakreste landet jeg har sett breddefotball i, men Romania er nok på en andreplass :D Om vi treffes i Transylvania kommer helt an på når det er snakk om, jeg tar gjerne turen, men avhenger av at det ikke krasjer med jobb eller tromboneforpliktelser.

Ble en gang spurt på twitter i forbindelse med at jeg skrev om kamp-planen for de nærmeste dagene om jeg var singel, og det kunne jeg på det sterkeste bekrefte. I år har juni, august og oktober vært de månedene med flest kamper, og dette skyldes rett og slett at da har jeg hatt minst andre ting å gjøre. Grundig planlegging viktig, Groundhopper-appen uvurderlig.

Moelven leverte absolutt godkjent på vaffelfronten.
Moelven-Søndre Land var en av tre kamper denne sesongen der jeg ser oppgjørene begge veier (De andre er TIL-Glimt og TIL-Sarpsborg), og det var vel ingen tvil om at Moelven var det klart beste laget av disse to. At de klarte å sose bort seieren i bortekampen i Hov er rett og slett et mirakel.
Ikke så veldig fan av popcorn, men IØ fotballkrets får definitivt noen besøk fra meg neste år også. Håper bare at det blir flere langturvennlige kamptidspunktet, sånn at det går an å få sett to-tre kamper på ulike baner i løpet av en dag. Avspark 12-15-18 hadde vært ideellt.

Breddefotball er, som toppfotball, best i helga, men jeg ser at skal man få kabalen med banekapasitet, andrelag som spiller dagen derpå, antall dommere til å gå opp, så må man også bruke de andre dagene i uka. I Oslo er det i stor grad sånn at mandag= 7. div, tirsdag = 4. div, onsdag = 6. div, torsdag = 5. div, fredag = 9. div, søndag = 8. div. Jeg _TROR_ dette er ei ordning som har bestått lenge, og gir jo en forutsigbarhet i kamptider. Tenker ellers at det hadde vært fint om de lagene som uansett ikke får noe særlig med tilskuere (sorry, men sånn er realiteten) kunne tørre å tenke noe mer utradisjonelt på kamptider (formiddagskamper i helgene, lørdagskveldskamper). Det er faktisk såpass med fotballnerder rundt omkring at dersom kampen din er den eneste som spilles på et gitt tidspunkt, da øker sjansene for at du mangedobler tilskuertallet fra 3 til 12!

Underveis i sendinga ble det flere ganger henvist til oversikten over kamper jeg har sett i 2018, den finner du her.

Fant ut at jeg også måtte se litt på hva jeg egentlig hadde snakka om i løpet av sendinga, og i løpet av sendinga ble disse klubbene og/eller personene nevnt enten av meg eller som et direkte svar på noe jeg sa:

Tronvik
Moss 2
Skjetten
Tromsø
Blaker
Aurskog/Høland
Skjetten 4
Bøn
Fjellhamar 3
Skedsmo
Bjørnevatn
Moelven 2
Jørstadmoen
Redalen
Trøgstad/Båstad
Drøbak/Frogn 3
Jerv
Arendal
Kjelsås
Senja
Skiptvedt
Tistedalen 2
Årvoll
Høybråten/Stovner
Askim
Rilindja
Råde
Stålkameratene 
Mo IL
Rana FK
Ørn
Mjøndalen
Jarl
Vigør
Drøbak/Frogn
Meldal
Kirkenes
Frigg
Sotra
Fyllingsdalen
Sigurd Rushfeldt
Lise Klaveness
Lars Tjærnås
Gjermund Åsen
Øystein Homelien/Powertech
Bøn
Fenstad
Haga
Varpe
Hurdal
Linderud
Rufus
Skaubygda
Skogbygda
Skånland
Tom Høgli
Oslo postorkester
Sander
Grei
Husøy/Foynland
Åkrene
Henningsvær
Åskollen
Birkebeineren
Åmotfors
Tune
Kolbu/KK
Nordre Land
Fauske-Sprint
Heggedal
Fremad Famagusta
Nesodden
Magnus Carlsen
Mosjøen
Thomas Drage

Da  vil jeg  bare takke alle som sendte inn spørsmål, og alle som har kommet med gode ord etter å ha hørt sendinga. Vi sees på en eller annen breddekamp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar