mandag 8. oktober 2018

Averøykameratene - Kristiansund FK 3-1

Siden jeg hadde tatt turen til Nordmøre for å se KBK-TIL hadde jeg sjekka mulighetene for å få med meg en kamp til, og funnet fjerdedivisjonsoppgjøret mellom Averøykameratene og Kristiansund FK. Kampen ble spilt på Bruhagen kunstgress, og ikke på beryktede Bruhagen stadion (som er en gressbane), men heldigvis fiksa de flinke folka i Groundhopper-appen omregistrering så jeg fikk sjekket inn der da jeg kom fram.

På stadion var det ei massiv betongtribune uten seter. Jeg gjorde et forsøk på å sitte der, men høstkulda hadde satt seg så godt i betongen at det var bare å gi opp å sitte uten underlag, så da ble det å stå i stedet, og beundre kunstgresset med en av Norges høyeste fabrikkpiper som bakgrunn. (Meget passende at pipa er malt i klubbens farger!)

Første omgang startet som det ofte gjør med litt sånn «Dere måkke komme her og komme her»-press fra hjemmelaget, men gjestene fra byen kjempet seg raskt inn i kampen. Alt etter tre minutter skjedde det noe kluss mellom forsvar og keeper hos de rødhvitstripete som førte til at gjestene tok ledelsen.

Som alle vet er svele en av mange nasjonalretter på nordvestlandet, og siden jeg omtrent ikke hadde spist siden fredagens tacobuffet ble det en runde i kiosken litt før omgangen var halvspilt. Meget bra kampmat!

KFK fortsatte å styre det meste som skjedde på banen, og hjemmelaget var nok noe heldige da de etter halvspilt omgang fikk et straffespark. Misforstå meg rett her, jeg mener ikke at straffen var billig, men uten at de hadde fått den hadde det neppe blitt noe mål på dem i første omgang. Mål ble det altså, og det sto 1-1, en stilling som sto seg til pause. Gjestene var fortsatt det førende laget, men ikke i like stor grad som de hadde vært fram til utligninga kom.

I andre omgang var det som om Averøykameratene var blitt et helt nytt lag, og KFK hadde lite å stille opp med utover i omgangen. Tross mye misnøye med dommerens avgjørelser tok vertene ledelsen etter drøyt 60 minutter, og bare fem minutter senere kom også en perle av en 3-1-scoring på en slags skuddlobb fra 25 meter.

Kampen var nå i realiteten avgjort, og «AK» kontrollerte inn til seier og tre poeng, mens jeg vandret rundt og forklarte folksom spurte hvorfor jeg var på kamp og hva groundhopping er. Et svært hyggelig besøk, og jeg håper jeg får muligheten til å komme tilbake for å oppleve selveste gressbanen på Bruhagen stadion ved en annen anledning.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar