søndag 28. oktober 2018

Odd - Tromsø 1-0

Jeg har gjentatte ganger sagt at som supporter fins det ingen bomturer, så lenge ikke kampen blir avlyst. Dette skjer heldigvis ikke spesielt ofte i toppfotballen, men som banehopper er dette derimot en reell problemstilling.

I dag hadde jeg droppet Isbergets buss Oslo-Skien t/r for å kjøre selv for å få sett litt sjuendedivisjonsfotball før avspark på Skagerak arena. Ankom Skien i god tid før kampen som skulle starte klokka tre, parkerte ved stadion, og tuslet i retning Skiens Grane sitt stadion som ligger et drøyt kvarters gåtur unna. På vei fant jeg ut at jeg skulle gjøre noe jeg i etterpåklokskapens navn helt opplagt burde gjort tidligere: Sjekke om kamptidspunktet stemte. Etter å ha klikket meg inn på Telemark fotballkrets' oversikt over dagens kamper lyste det mot meg at det ikke var andre seniorkamper i Skien enn Odd-TIL! Et par klikk til, og det ble klart for meg at kampen Skiens Grane 2 - Gulset 2 var blitt flyttet til sist torsdag, og endte 7-0. Jeg var altså fire dager for sent ute. Velvel, ingenting å gjøre noe med, jeg tuslet tilbake til bilen. Der satt jeg og hørte litt på radio, blant annet dette innslaget om supportere i «Mellom himmel og jord», før jeg gikk og fanget meg en pizza mens jeg ventet på at supporterbussen skulle komme.

Foto: Screenshot TV2
Da mine medsupportere var ankommet entret vi Odd-supporternes tilholdssted Fort Falkum for litt skjitprat og god drikke. Litt under en halvtime før avspark tok jeg så en prat på lufta med TV2s fotballstudio og fortalte litt om banehopping, og litt om mine forventninger til kveldens kamp.

Vel inne på stadion var vi vel med stort og smått omlag 30 stykker på bortefeltet. Litt spesielt var det at super-supporter Trond (Kjent som «han med parykken») sin sønn Jonatan som vi mange ganger har hatt sammen med oss på feltet i kveld var å finne på andre sida av gjerdet i politiuniform! Nå ser vi alle fram til det kommer en kamp hvor han får anledning til å legge opphavet i jern.


Første omgang i kampen var lite å berette om. TIL hadde stort sett kontroll bak, mens Odd stort sett stoppet TILs få forsøk på å komme framover. Om noe fra første omgang skal nevnes må det være Isbergets innsats. Til å være så få sang vi imponerende bra!

Foto: Screenshot Eurosport
I pausen havnet jeg igjen på TV, denne gangen hos Eurosport.

Etter hvilen startet TIL best, men etter ti minutter kom det en grusom kalddusj. Et frispark endte via Gamstens hode i mål, og hjemmelaget hadde tatt en ikke spesielt fortjent ledelse. Etter dette ble det bare verre og verre å være på bortetribuna.

Tromsø fikk noe senere ballen i mål, men det var tidlig vinket for offside. TV-Ekspertisen var delt på om dette var en riktig avgjørelse, men jeg som er totalt inhabil mener det nok var feil.

Følte vi oss ikke snytt fra før, så gjorde vi det iallfall på overtid. Odd-keeper Rossbach utnyttet til det fulle at keepere kan gjøre omtrent hva de vil så lenge de også er borti ballen, og regelrett overfalt Mushaga Bakenga! Dette endte med at sistnevnte måtte ut på båre. Her burde det vært straffe!

Å returnere tomhendt fra denne kampen føltes svært tungt, og jeg håper dommertrioen sover dårlig når de har fått sett repriser av situasjonene hvor de dømte mot «Gutan».


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar