lørdag 30. juli 2022

IFK Strömstad - Kragerø 0-5

For tredje gang denne uka satte jeg kursen mot grensa, men denne gangen tenkte jeg meg ikke så langt inn i nabolandet. Etter en liten pitstop på Nordbysenteret fortsatte jeg inn mot Strömstad, og fant relativt greit fram til stadion, hvor det var avtalt treningskamp mellom IFK Strömstad og norske Kragerø IF.

På det flotte anlegget var det i tillegg til hovedarenaen med løpebaner, tribune og klubbhus også to kunstgressbaner, hvorav den ene akkurat nå gjennomgikk fullstendig oppgradering. Det var på gresset dagens kamp skulle spilles, og umiddelbart etter ankomst møtte jeg banehopperne Ray og Tom som også hadde forvillet seg til den svenske skjærgården i kveld. Like etter dukket også Kenneth og broren opp, og samtidig dukket også ytterligere et par østfoldske innsjekkinger opp i appen, så det var tydelig at kampen her frista.

Mens gjestene fra Norge spiller på nivå seks huserer de blåhvite svenskene til daglig på nivå sju. Det ble raskt klart at de gulsvarte var favoritter, og alt etter ca seks minutters spill fikk de tilkjent et straffespark. Straffen ble tatt, og vips, så sto det 0-1.

Etter dette jevnet spillet seg noe ut, men det ante meg at nordmennene fortsatt hadde et lite overtak. I det flotte sommerværet ble det etter halvspilt omgang kommandert drikkepause. Selv inspiserte jeg kiosken, og skaffet meg en is for å kjøle meg litt ned.

Drikkepausen må ha gitt Kragerø nye krefter, for etter det lille stoppet tok det bare fem minutter før gjestene igjen kunne juble for scoring. Innimellom ivrig fotballprat på banehoppertribunen fikk vi så se nok en kremscoring som dessverre ble annullert (for offside, tror jeg), før det kom et tellende mål drøyt fem minutter før pause.

Det sto dermed 0-3 da lagene tok pause, og jeg var spent på hva vi ville få se i andre omgang. Jeg hadde tidligere på dagen sendt en melding til Kragerø for å dobbeltsjekke at det faktisk var kamp, og hadde da blitt fortalt at de kom til å gjøre haugevis av bytter i pausen. 

Dette lot dog ikke til å svekke dem nevneverdig. Før det var spilt fire minutter av andre omgang sto det 0-4, og når timen var spilt ble en god IFK-periode avsluttet med at Kragerø gikk opp i 0-5.

Etter dette var nok det mest nevneverdige som skjedde at hoveddommer og AD2 byttet plass, sannsynligvis bare for at sistnevnte skulle få prøvd seg i sjefsrollen, og tross en positiv avslutning på kampen fra svenskene kom det ikke flere scoringer. Det må her sies at det utvilsomt var rett lag som vant kampen 0-5, men det hadde ikke på noen måte vært ufortjent om «blåvitt» fikk seg et trøstemål på tampen.

Ettersom jeg hadde gjort handlinga ferdig var det bare å hoppe i bilen og sette kursen hjemover, og etter en begivenhetsløs kjøretur var jeg klar for å lade opp til nye eventyr dagen etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar