torsdag 5. mai 2022

Bærums Verk Hauger - Bøler 0-2

En sjelden anledning til å ta en av de få gjenværende banene i Oslo fotballkrets, så etter en kjapp middagslur i min nye lenestol satte jeg kursen vestover til Bærum. Etter en kjøretur som var overraskende lang kom jeg fram til Rykkinn og Gommerudbanen, hvor det var klart for sjettedivisjonsoppgjør mellom Bærums Verk Hauger og Bøler.

Like etter min ankomst dukket også Bølers lagleder Atle Jan opp og hilste takk for sist. Han kunne fortelle rett ut at bare seier var godt nok her, da laget var helt klare på at de gikk for opprykk. For klubben som i 2010 ble nummer to i sin 3. divisjonsavdeling var det å rote rundt i sjettedivisjon ikke noen holdbar situasjon. Mens jeg ventet på avspark så jeg meg rundt, og av en eller annen grunn fikk jeg litt den kontinentale breddefotballfølelsen av denne banen. Det er mulig det var bare været som gjorde det, men beliggenheten og omgivelsene må også ha gjort sitt. Ellers må det deles ut store mengder hyllest til hjemmelaget som faktisk hadde produsert et enkelt kampprogram som ble delt ut gratis på tribuna.

Da kampen kom i gang ble det raskt klart at dette kom til å bli et tøft oppgjør. Det kom tidlig noen knallharde taklinger, og flere situasjoner hvor tida gikk mens spillere lå nede og måtte ha behandling. Tøft spill til tross, de store målsjansene lot lenge vente på seg, og da vi passerte halvtimen hadde jeg notert ca 1-1 i avslutninger verdt å nevne.

I det 33. minutt fikk så Bøler, som kanskje hadde hatt et ørlite overtak i en så langt ganske jevn omgang frispark fra litt distanse ute på kanten. Ballen ble slått langt inn i feltet, det kom en retur, og denne ble fra langt hold hamret utagbart i mål til 0-1 til irritasjon for de fleste av de nærmere 40 fremmøtte.

Etter at gjestene fra Oslo øst hadde tatt ledelsen opparbeidet de en viss kontroll over det som skjedde på kunstgresset, uten at jeg vil gå så langt som å betegne det som et overtak. Da dommeren blåste for pause sto det fortsatt 0-1, og mens lagene gikk mot garderobene hadde det skjedd et eller annet som hjemmelagets trener hisset seg voldsomt opp over, uten at jeg fikk med meg nøyaktig hva som sto på.

Noe av grunnen til at jeg gikk glipp av grunnen til den voldsomme opphisselsen var at jeg hadde hørt rykter om noe hjemmebakt kake i kiosken. Jeg tok turen til luka, og skaffet meg et stykke av en fremragende lys brownie. Server mer sånt, breddeklubber!

Etter pause fortsatte det harde spillet, og etter hvert ble det ganske tydelig at det var en god del mer muskelmasse ute og gikk hos gjestene enn hos hjemmelagets spillere. Flere av BVH-spillerne er nok rimelig møre når de legger seg i kveld.

Like før andre omgang var halvspilt fikk så hjemmelaget et frispark litt utenfor 16-meteren. Bøler prøvde å sette i gang en kontring, men ble på første forsøk stoppet, men etter at ballen hadde bølget litt fram og tilbake endte det med scoring for de for anledningen gulkledde! Hjemmelagets spillere og fans kom med noen etter rapportene ganske berettigete rop om offside, men dommeren lot målet stå, og vi hadde 0-2.

Etter dette ble det klart at Bølers høyeste prioritet for resten av kampen var å holde nullen. Dette gjorde naturlig nok at bæringene slapp mer inn i kampen, men uten at de helt store sjansene meldte sin ankomst. Tvert imot fikk karene fra Haraløkka ballen i nettet nok en gang, men denne gangen hevet dommeren armen for offside, og scoringen ble strøket.

På overtid skjedde så et eller annet i det hjørnet som var lengst unna der jeg sto som medførte et voldsomt oppstyr. Etter tumultene som fulgte der det inkludert de som kom stormende til fra benkene må ha vært minst 30 mann involvert fikk en BVH-spiller sitt andre gule, mens en av Bølers spillere fikk direkte rødt kort. Begge lag måtte derfor spille overtiden med ti mann på banen.

Dette medførte dog ikke noen forskjell for resultatet, og da dommeren etter vel seks minutters tilleggstid blåste av sto det fortsatt 0-2, til stor glede for gjestene. Noe i feiringen må ha provosert hjemmepublikummet, for det oppsto et voldsomt kjeftament fra tribunen mot Bøler-spillerne, uten at disse lot seg affisere.

Jeg satte kursen hjemover, og hørte underveis Manchester City ta ledelsen i sin CL-kamp, så jeg slo over på en episode Pyro og Pivo, ettersom jeg anså CL-kampen for å være avgjort. Så feil kan man ta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar