tirsdag 22. mai 2018

Kolbotn - Rommen 0-0

Etter en liten avstemning på Twitter tok jeg tirsdagsturen til Sofiemyr ved Kolbotn, hvor det skulle være toppoppgjør i 4. divisjon Oslo avd. 3. Begge lag hadde før kveldens kamp 6 seire og 1 uavgjort, og sto altså med 19 poeng hver øverst på tabellen.

Etter ankomst måtte jeg slukøret konstatere at det ikke lot til å være noe toalett for publikum ved banen, og jeg innså at dette dermed kunne bli en prøvelse for meg etter en massiv fiskemiddag tidligere på ettermiddagen. Stadion fremsto for øvrig velholdt, og det var et yrende liv både på kunstgressbanen og de mange gressfeltene like i nærheten (Men grusbanen var ubrukt!). Jeg fikk også høre at det var planlagt en liten tribune ved kunstgressbanen, som var ny som matcharena for laget, som tidligere hadde spilt kampene sine på gressbanen på hovedstadionet litt lenger bort i gata. (Hvor Kolbotns kvinnelag normalt spiller sine kamper)

Det ble etter avspark raskt klart at begge lag var gira på å få en liten luke til den andre, men i første omgang ble det ingen virkelig store sjanser. Begge lag hadde flere spillere som holdt et godt nivå, og omgangen ble i stor grad brukt til å føle hverandre litt på tennene.

Litt før omgangen var halvspilt følte en av groruddølene litt mer enn på tennene til en av motstanderne, og da han bare fikk gult kort kokte det over for hjemmelagets trener, som ropte rett ut til dommeren at han mente han var feig som ikke ga rødt. Dette førte til en alvorsprat mellom de to, før treneren fikk fortsette å være på benken, men jeg er ikke i tvil om at han var rimelig nært å bli sendt vekk.

Litt over en halvtime ut i kampen bet jeg meg merke i noe litt snodig, en av spillerne hos Rommen begynte å forklare en av medspillerne som tydeligvis ikke hadde vært på trening dagen før noe laget hadde snakket om da. Jeg er ingen ekspert på fotball, men mistenker at det kanskje hadde vært en god idé å briefe spilleren på disse tingene _før_ kampen og ikke langt uti?

Etter pause fikk de 30-40 tilskuerne se lagene fortsette å være ganske jevne, før det plutselig skjedde merkelige ting knappe 20 minutter ut i omgangen. En av Rommens spillere driblet seg framover i feltet, og ble felt i det han spilte ballen fra seg. Linjedommeren var oppe med flagget, og alle trodde det var en offside han vinket for. Forundringen var derfor stor da dommeren løp ut til assistenten og vekslet noen ord med ham, før han kom tilbake og pekte på straffemerket! «Jaja», tenkte folk, «da var det kanskje straffe», men så skjedde det virkelig hårreisende: Linjedommeren kom joggende inn mot dommeren, vekslet noen ord til med ham, og så trakk dommeren opp det røde kortet og viste ut hjemmelagets gode forsvarsspiller Malmo som var den som hadde felt han som var på vei forover. Etter lørdagens fokus i FA-cupfinalen på regelendringen i 2016 som skulle forhindre dobbelstraff med utvisning i tillegg til straffespark framsto dette som svært merkelig, og jeg så også at dommerobservatøren noterte flittig på notatarket sitt. Jeg skulle likt å være flue på veggen i evalueringsmøtet etter kampen!

Det påfølgende straffesparket vil nok han som tok det helst glemme så fort som mulig, men det får han ikke, for jeg fikk nemlig filmet det.

Resten av kampen ble Kolbotn som nå var redusert til ti mann naturlig nok noe mer defensive, men likevel kom Rommen til et par svært gode sjanser. Like etter utvisningen hadde de ballen i mål, men dette ble avvinket for offside, og et lite kvarter før slutt hadde Rommen en helt vanvittig sjansebonanza, hvor ballen så ut til å være i mål minst tre ganger for meg som sto ved midtstreken på banen, men uten at den havnet på andre sida av streken.

Etter flere minutters tilleggstid ebbet kampen ut med 0-0, og kveldens store vinner var dermed Vestli, som nå bare er 1 poeng bak de to rivalene på tabelltoppen. Flere av hjemmelagets spillere ga dommeren noen svært direkte tilbakemeldinger om hva de syntes om innsatsen hans, mens jeg satte kursen mot nærmeste bensinstasjon for å få unna det jeg ikke kunne få unna underveis (ref. 2. avsnitt i denne teksten). Turen gikk deretter hjemover.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar