onsdag 30. mai 2018

Stabæk 2 - Grorud (1-3)

I mangel av andre nye stadioner i Groundhopper-appen tok jeg denne tirsdagskvelden turen vestover til Bærum for å se Stabæks nest beste ta imot mine naboer fra Grorud i den såkalte PostNord-ligaen.

Ved ankomst kjøpte jeg en kjølende is, før jeg fant en plass langs gjerdet rundt banen hvor det så ut som om det ville være bra å se kampen, og ikke minst fotografere litt. Virkelig synd at man ikke har fått til noe som lignet på en tribune her i stedet for bare en vei.

Rett før kampstart dukket Aalesund-trener Lars Bohinen opp, noe som ikke var så rart ettersom jeg oppdaget at sønnen hans skulle spille kampen. Også tidligere fotballpresident og UEFA-visepresident Per Ravn Omdal hadde tatt turen til kunstgressbanen rett ved enden av gressbanen hvor jeg har vært flere ganger som bortesupporter. (Senere så jeg også VGs Jamel Rake, så det var et kjendistungt publikum)

Jeg stussa litt over at en så stor klubb som Stabæk ikke hadde speakertjeneste på plass for andrelaget i andredivisjon før kampen starta, men tenkte at «Jaja, de kan vel ikke ha kontroll på alt de heller», noe som skulle vise seg å være mer riktig enn jeg ante.

Da kampen kom i gang var det ingen tvil om hvilket lag som var nyopprykket fra tredjedivisjon og hvilket lag som hadde lang erfaring med å kjempe i toppen av andredivisjon. Grorud var rett og slett et hakk kvassere enn hjemmelaget, og det tok ikke mer enn 6 minutter før det sto 0-1 på scoringstavla.

Grorud hadde deretter flere store muligheter, mens hjemmelaget nå og da yppet seg litt, men flere mål før drikkepausen som var lagt inn etter halvspilt omgang ble det ikke. Etter en drøy halvtime kom det derimot plutselig lyd fra høytalerne rundt banen, og vi fikk høre en småstresset speaker annonsere at det nå var satt ny klubbrekord i tekniske problemer, men at dette nå var løst!

Kampen var preget av steintøffe dueller, og Stabæk-spillerne kriget seg mer og mer inn i kampen. Dette medførte at det florerte med Grorud-spillere som lå nede, og gjestenes fysioterapeut var nok ikke den på Nadderud som løp minst denne kvelden!

Rett før pause hadde hjemmelaget en stor mulighet som ble avverget på noe ureglementert vis.  Han som hadde ballen ble regelrett røska overende, noe de gule skal prise seg lykkelig at dommeren ikke så.

Etter pause ble spillet noe jevnere, muligens fordi Grorud ikke gadd å prøve så hardt lenger, men likevel var det gjestene fra øst som etter halvspilt andreomgang på ny fikk uttelling, denne gang etter et frispark.

Ikke lenge etter fikk Grorud en scoring annullert, denne gangen for en offside som jeg fra min relativt godt plasserte posisjon ikke er overbevist om at var riktig. Hjemmelaget hadde fortsatt ikke gitt opp, men da de fem minutter før full tid brant en megasjanse, og like etterpå fikk 0-3 i sekken, da så det stygt ut!

Ett minutt før full tid fikk så Grorud nok en offsideavgjørelse mot seg, men denne gangen var vi som sto godt plassert ikke i tvil om at assistentdommeren gjorde rett. Etter et par minutters overtid klarte så Stabæk å få en scoring som i stedet for starten på en opphenting bare ble et trøstemål, og umiddelbart etterpå blåste dommeren av kampen.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar