lørdag 13. november 2021

Trøgstad/Båstad - Sparta Sarpsborg 0-6

Etter å ha hatt noen fotballfri dager fordi jeg var nordpå og leverte HV-utstyret mitt var det igjen duket for litt deilig fotball. Dro etter jobb og fikk lagt på vinterdekk på bilen, før jeg satte kursen sørøstover langs Øyeren til jeg kom til Trøgstad. Hadde håpet kampen her skulle gå på den nye kunstgressbanen, men fikk vite at denne ikke var tatt i bruk ennå, så da ble det den samme som sist jeg var der som var åsted for femtedivisjonsoppgjøret mellom Trø/Bå og sarpingene fra den gamle arbeiderklubben Sparta.

Inn mot avspark dukket det opp en hel del bortesupportere og da lagene entret banen ble det futtet av noen røykbomber i bortelagets farger, uten at de gjorde allverdens effekt ettersom det var en ganske frisk vind i novemberkvelden.

Utgangspunktet for denne kampen var ganske enkelt: Dersom Sparta vant ville de rykke opp. De kunne også rykke opp uten seier, men var da avhengige av andre resultater, så det enkleste ville være å gjøre jobben selv. Etter et kvarters tid av kampen var det liten tvil om at de hadde tenkt å prøve å gjøre det på den sikre måten, men lenge sørget hjemmelaget for å gjøre jobben alt annet enn lett for dem. I det 18. minutt glapp det likevel, da en sarping på et raid på venstrekanten kom seg forbi forsvarsspilleren sin og deretter ble felt i sekstenmetersfeltet. Straffespark, og i det stadionuret viste 18:05 kom 0-1 til stor jubel fra de tilreisende.

Sparta Sarpsborg fortsatte å male på, og knappe ti minutter senere kom også 0-2, etter at keeper ikke klarte å holde et skudd, og dermed ble liggende og se på at ballen trillet over streken bak ham.

Hadde de to første målene vært henholdsvis litt enkelt og litt sølete, så var det tredje, som kom i det klokka bikka 31 spilte minutter resultatet av et mønsterangrep. Kombinasjonene fungerte slik de skulle, og ballen ble hamret i mål forbi en sjanseløs keeper. Nå var det nok ingen andre enn de aller største pessimistene som ikke så for seg at det skulle bli seier og opprykk for bortelaget, og da også 0-4 kom like før pause var det svært god stemning i bortesvingen.

Jeg benyttet pausen til en tur inn på klubbhuset for å varme meg litt, samt å få i meg en aldri så liten vaffel. (Uten pølse til enkeltes store forargelse)

Etter hvilen virket det som om gultrøyene fra Indre Østfold slapp mer inn i kampen, men jeg mistenker at dette vel så mye var et resultat av at gjestene slapp seg litt ned som at hjemmelaget hevet seg. Noen minutter etter at timen var spilt kom så de blå og hvite igjen på et angrep som resulterte i scoring, og med 0-5 på tavla fikk vi litt synging fra supporterne.

Med tjue minutter igjen av kampen virket det meste avgjort, og Spartas polske trenerduo valgte å gjøre en hel haug med bytter samtidig. Faktisk ble så mange byttet at jeg er usikker på hvor mange de var som forlot banen, men uansett medførte de mange ungguttene som nå kom innpå en ny giv hos gjestene.

Det var riktignok ikke bare unggutter som ble byttet inn. En av de som hadde entret den velbrukte kunstgressmatta var den tidligere ishockeyspilleren Fredrik Furuseth Andersen, og da et hjørnespark etter litt om og men ble ekspedert i mål var det ingen andre enn 33-åringen med 211 målpoeng i hockeyens toppdivisjon som var sistemann på ballen og fastsatte sluttresultatet til 0-6.

Da dommeren etter litt overtid blåste av kampen fikk vi bevitne ville jubelscener, både foran supporterne og etterpå inne i garderoben. Jeg tror rett og slett jeg bare lar videobildene tale for seg selv her.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos. (Dessverre stort sett litt «ulne» pga utfordrende lysforhold)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar