mandag 8. november 2021

Borgen - Sarpsborg FK 2-5

Etter en rolig morgen med egg og sild til frokost satte jeg etterhvert kursen som så mange ganger før sørover på E6. Etter en begivenhetsløs drøy time kom jeg til Sarpsborg, og svingte av. Google Maps sendte meg først inn en blindvei som endte i en skolegård, før jeg på egenhånd skjønte hvor jeg måtte kjøre for å komme til Sandbakken kunstgressbane hvor det var duket for en kjempeviktig kamp mellom Borgen og Sarpsborg FK i fjerdedivisjon.

At kampen var viktig gjenspeilet seg også i publikumsmengden som var tilstede. Godt over hundre frammøtte ved kampstart, og på det meste nærmere 150 som hadde tatt turen i et til tider ganske ufyselig høstvær. Utgangspunktet før kampen var ganske enkelt: Vinneren ville være sikret spill i fjerdedivisjon også i 2022, mens taperen er avhengig av at Sprint Jeløy vinner kvaliken mot Sandefjord 2 og rykker opp, ellers havner de nede i femtedivisjon neste år. (Og hvem som evnt rykker ned får masse konsekvenser videre nedover også)

Lenge følte lagene hverandre litt på tennene, og innledningsvis følte jeg kanskje at det var det brunkledde hjemmelaget (Selv om deres hovedbane er på Borgenhaugen hvor jeg så dem i en treningskamp tidligere i år) som hadde en liten fordel. Etter et drøyt kvarter hadde jeg uansett notert meg 1-1 i OK sjanser, men fortsatt 0-0 i mål.

I det 20. minutt fikk så vertskapet et frispark fra litt distanse. Hjemmefansen fikk se ballen bli hamret avgårde, og selv om keeper fikk fingrene på den klarte han ikke å hindre at det sto 1-0, til stor jubel både fra den ene Borgen-supporteren med megafon og ganske mange andre med brune luer, skjerf og andre effekter.

Lykkefølelsen hos hjemmelaget ble dog ikke veldig langvarig. Vel fem minutter senere ble en av de blåstripete klipt ned i feltet, og dommeren pekte raskt på ellevemetersmerket. Tross noen forsøk på mindgames og utpsyking gjorde eksekutøren ingen feil, og vi var like langt med 1-1.

Etter dette tok det knapt et minutt før «Assi»s arvtakere igjen kunne juble. Kampen var snudd fra 1-0 til 1-2, etter at Borgen-forsvaret hadde vært utilgivelig passive.

Utover i kampen ble vi stadig minnet om at veldig mye sto på spill. Temperaturen i lufta var kanskje ikke spesielt høy, men inne i hodene til både spillere og støtteapparat må det ha ligget tett oppunder kokepunktet. Dommer lot lenge (muligens litt for lenge) det meste gå, men innså etterhvert at her måtte kortstokken fram.

Inn mot pause roet regnet seg noe, og i det førtiende minutt kom så 1-3-scoringen. Veien til fornyet fjerdedivisjonskontrakt så nå veldig kronglete ut for Borgen. De ga likevel aldri opp, og etter at et hjørnespark langt på overtid av overtiden aldri ble skikkelig klarert kom også 2-3 og fornyet håp før lagene tok pause.

Jeg benyttet pausen til å skaffe meg en helt fremragende vaffel, helt på høyde med noe av det beste jeg har smakt i år. Dette kan de virkelig i sørenden av den gamle (og snart igjen?) fylkeshovedstaden! Jeg hørte ellers at diskusjonene fortsatte rundt hvorvidt overtidsscoringen burde vært annullert for offside, men visstnok hadde AD sagt at han var «ganske sikker» på at det ikke var offside.

Etter pause ble jeg stående ved siden av en gjeng småttiser, og jeg overhørte et diskusjonstema jeg aldri før har hørt på en fotballbane: Hvem ville vunnet en slåsskamp mellom Makka Pakka og Fantorangen? Noen konklusjon kom aldri, men alle var enige om at begge ville slått Fantorangens sidekick Eddie.

Drøyt 12 minutter inn i andre omgang fikk vi annet å tenke på, da SFK igjen økte ledelsen til to mål. Med 2-4 virket det igjen veldig langt fram for Borgen, og etter hvilen hadde de i tillegg virket ganske sjanseløse på å skape mer.


Temperaturen var fortsatt skyhøy blant spillerne, og jeg var til tider spent på om kampen kom til å bli fullført med 22 spillere på banen, men tross en total på 12 gule kort ble det ikke delt ut et eneste rødt kort.

Med første omgangs irriterende baklengsmål friskt i minne ble det en hel del diskusjoner mellom AD og SFK-benken da vi gikk inn i tilleggstiden, men denne gangen skulle det bli de blåstripete som kunne juble på overtid. Når alle forventet et kort hjørnespark for å drøye tida ble det lagt inn i feltet, og ballen ble stanget i mål til 2-5, og enorm lettelse og jubel hos alle med hjerte for Sarpsborg FK.

Flere mål ble det ikke, og de blåhvite feiret som om de hadde vunnet konferanseligaen, mens hjemmelaget rimelig kjapt forduftet fra området.

1 kommentar: