søndag 14. oktober 2018

Hønefoss - Elverum 3-2

Etter dagens første kamp tok jeg turen vestover langs E16, og etter en pitstop like utenfor Jevnaker kom jeg fram til Hønefoss og AKA Arena, hvor et av tidenes raskeste fall fra øverste til fjerde nivå i norsk fotball var i ferd med å fullbyrdes. På forhånd antok jeg at Elverum virkelig kom til å være gira på å vinne denne kampen, da de med seier ville ha et slags heng på opprykkskvalikplassen. HBK på sin side, var alt fortapte, og hadde intet annet enn ære å spille for.

Da kampen startet passet det som skjedde på banen fint inn i mine forventninger. Elverum skapte flere store sjanser, og da de etter 17 minutter tok ledelsen var det en av tidenes mest fortjente scoringer.

Det som skjedde deretter var noe av det merkeligste jeg har sett på en fotballbane. Østerdølene sovnet helt, og ikke bare slapp hjemmelaget inn i kampen igjen, men lot dem regelrett overta helt alt som skjedde ute på kunstgresset. Da halvtimen var spilt kom en noe heldig utligning, men da 2-1 kom fem minutter før pause, så var det rett og slett helt på sin plass.

Pausen brukte jeg til å skaffe meg en vaffel som var fullt på høyde med det beste i breddefotballen! Hønefoss er kanskje i sportslig krise, men på vaffelfronten leverer de! Fikk også hilst på Holeværingen-trener Frode Røste, som sto rett bak meg på tribuna og plutselig syntes han kjente igjen bakhodet mitt. Veldig trivelig!


Da andre omgang kom i gang var jeg spent på om Elverums trener hahdde fått brukt pausen til å vekke spillerne sine, men etter tre minutter ble det klart at det hadde han ikke gjort. Et forsøk på en kort variant på et frispark fra siden av Hønefoss' sekstenmeter endte med kontring, manglende klarering, og scoring!

Resten av andre omgang ble mer jevnspilt enn første hadde vært, men uten at Elverum-spillerne lot til å være i stand til å score igjen. Hjemmelagets menn, på sin side, lot til å være svært fornøyde med tomålsledelsen de hadde opparbeidet seg. Etter 57 minutter kom det et reduseringsmål fra Elverum, mer eller mindre ut av ingenting, men det ble med det.

Gjestene prøvde og prøvde å etablere et press som kunne føre til scoring, men stadig ble det gjort enkle feil, eller man valgte alt for vanskelige varianter, resultatet var uansett det samme, man mistet ballen, og HBK kunne nok en gang prøve å kontre.

Etter at tremålsscorer Hoven ikke overraskende var kåret til kampens spiller (Lurer på hvor han havner til neste år), og fire nervepirrende tilleggsminutter var det klart at Hønefoss endelig hadde tatt en trepoenger igjen, og spillerne kunne feire sammen med de 23 på «Fosseberget»s felt, og resten av de 667 som hadde kjøpt billett.  (I  hvert fall de av dem som var til stede, det tror jeg ikke var mer enn 4-500 i beste fall).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar