søndag 27. mai 2018

Eidsvold Turn - Gjelleråsen 3-0

I strålende solskinn ignorerte jeg glatt resultatet fra dagens twitteravstemming og tok turen oppover Romerike til Eidsvoll og Myhrer stadion for å se tredjedivisjonskamp. Sist jeg besøkte bygda var Myhrer under oppussing, så jeg måtte nøye meg med reservearenaen over elva, men nå var alt klart for et besøk på lagets hovedbane.

Jeg kom fram i god tid, og fant et flott anlegg med en nesten flunke ny kunstgressmatte. Her var også en tribune som ikke var helt ferdigmontert, men nok til at den kunne tas i bruk, og lykke: Her satt publikum med ryggen mot sola! På taket av ei lita bu ved siden av tribuna sto Romerikes Blads utskremte videoteam, hvor kameramannen virka svært fornøyd med å få låne litt solfaktor 30 av meg.

Tribuna ble raskt fylt opp, og jeg kom i prat med et hyggelig eldre par fra Tønsberg som var store Turn-fans og hadde tatt turen oppover med campingvogna for å se kampen, samt flere andre trivelige folk. Også Lokalfotballen-Espen hadde tatt turen oppover for å se om Gjelleråsen kunne beseire Eidsvold Turns store favorittstempel.

Speakertjenesten på Myhrer var stort sett god, men selv hjemmesupporterne reagerte da han slengte på en «og husk, you'll never walk alone» etter å ha presentert spillerne ved avspark. Han nevnte ikke kveldens finalekamp siden, så kritikken må ha gått inn på ham.

I første omgang var det svært lite som tydet på at det skulle kunne komme noe overraskelsesresultat i kampen. De blåkledde var best i alle spillets faser, og når Gjelleråsen innimellom fikk en kontringsmulighet gikk det for tregt og ble brukt for mange trekk, slik at hjemmelagets forsvarsspillere fikk organisert seg og stoppet dem. Etter halvspilt omgang ble en av de grønnkledde liggende nede med skade, noe spillerne utnyttet til å få i seg litt vann, noe som var sårt tiltrengt i varmen.

Etter ca 35 minutter fikk Eidsvold Turn  endelig hull på byllen, og 1-0 sto seg helt til pause. I pausen hadde jeg vårens siste prat med Schau og Aune hos NRK radio.

Etter pause kom Gjelleråsen mer med i spillet, og det så ut til å være håp om en riktig underholdende omgang, men da hjemmelaget etter drøyt ti minutter gjorde et bytte, og innbytter Teigland bare et par minutter etter det igjen satte inn 2-0 var kampen i praksis avgjort.

3-0 kom på straffespark, før Gjelleråsen trodde de hadde fått trøstemålet sitt, men dette ble avblåst for offside. Etter å ha sett denne situasjonen flere ganger må jeg innrømme at jeg er litt i tvil om dette var riktig å gjøre.

Kampen ebbet dermed ut med 3-0, og jeg fikk forklaringen på hvorfor soundtracket før kamp og i pausen besto av Postgirobygget og Vazelina Bilopphøggers. Disse skal spille konsert på Eidsvoll i juni, og speaker oppfordret alle til å kjøpe billetter.

Heiv meg i bilen og kjørte en kronglete sightseeing-rute (Eidsvoll-Råholt-Dal-Nordkisa-Gardermoen-Sand-Holter-Ask-Skedsmokorset) tilbake til Oslo, og fikk underveis høre på radioen at Vålerenga vant derbyet mot Lillestrøm (Vinnermålet kom nøyaktig i det jeg krysset kommunegrensa til Skedsmo) i Eliteserien.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar