torsdag 9. mai 2024

Stord - Florø 5-0

Etter en god natts søvn oppe på fjellet inntok jeg litt hotellfrokost før jeg satte kursen videre vestover. Etter noen timers kjøring i stadig gråere vær kom jeg fram til Leirvik, kommunesenteret i Stord kommune, og fant her fram til åstedet for tredjedivisjonskampen mellom Stord og Florø.


Til min store glede viste det seg at kampen skulle gå på den flotte gressbanen her, som var omringet av en løpebane så blå at man skulle tro man var på Olympiastadion i Berlin. Ved siden av banen lå en svær tribune, og et klubbhus som jeg snek meg inn på for å melde min ankomst siden jeg hadde avtalt at jeg skulle få fotografere inne ved banekanten. Været var dessverre ikke like flott som det stadionanlegget var. Det regnet ikke bare litt, så etter at jeg gikk ut igjen snek jeg meg inn under et takskjegg og sto der og ventet fram til kampstart nærmet seg.

Like før avspark gikk jeg så opp og stilte meg bak tribuna (Pga regnet hadde de aller aller fleste som var tilstede valgt å bli stående i stedet for å sette seg), og her møtte jeg i rask rekkefølge Aleksander og Magne og fikk pratet litt med dem fram til vi var i gang.

Hjemmelaget tok raskt tak i kampen, så jeg gikk ned og stilte meg bak Florø-målet, hvor jeg kjapt hilste på Hordalandsfotball-Trond som også var på plass i det fuktige været. Herfra fikk jeg se begge lag komme til en kvalifisert målsjanse hver, før vertskapet i det 17. minutt endelig fikk utnyttet overtaket sitt til å stange inn et hjørnespark til 1-0!


Tross det grusomt våte været var det ikke så verst med publikum på plass, og til glede for de aller fleste av disse fortsatte hjemmelaget å dominere kampen uten på den såpeglatte gressmatta. Det tok riktignok litt tid før vi fikk flere scoringer, men like etter at klokka hadde passert 32 spilte minutter gikk ballen igjen i mål, og det sto 2-0.

Da dommeren blåste for pause sto det fortsatt 2-0, og jeg og Magne evakuerte oss til kiosken som pga været var plassert innendørs i dag. Her ble jeg påspandert en fremragende vaffel, og vi fikk pratet litt om både fotball og andre ting før vi igjen gikk ut i regnet.

Stord hadde visst brukt pausen til å bestemme seg for å drepe denne kampen, for det gikk bare noen få sekunder før ballen igjen lå i nettet, men denne gangen ble de blåkledde fra Sunnfjord reddet av assistentdommerens offsideflagg. 

Florø fortsatte å slite med å prøve å komme inn i kampen, og da hjemmelaget halvannet minutt før timen var spilt gikk opp i 3-0 mistenkte jeg at kampen var avgjort.


Etter dette ble det så vått at autofokusen på det ene kameraet mitt tok kveld, så nå ga jeg opp å drive med noen storstilt fotografering resten av kampen. Var ikke kampen avgjort fra før ble det iallfall avgjort da 4-0 kom i det 64. minutt, og for virkelig å vri om kniven i såret kom også 5-0 rett før 90 minutter var spilt, da på et straffespark.


Etter litt overtid ble kampen blåst av med en solid hjemmeseier, og jeg kunne etter at Magne hadde tatt meg med på en liten sightseeingrunde i Leirvik sette kursen nordover mot Åsane i Bergen, hvor de neste nettene skal tilbringes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar