mandag 13. mai 2024

Osterøy 2 - Bergen Nord 2 (1-2)

Etter å ha sjekket ut av AirBnB-leiligheta jeg hadde husert i de siste dagene satte jeg søndag kursen østover igjen, men før jeg forlot Vestlandet hadde jeg sett meg ut en kampmulighet til. Jeg svingte derfor av E16 og over en bru, og kom etterhvert fram til åstedet for sjuendedivisjonskamp mellom andrelagene til Osterøy og Bergen Nord.


Umiddelbart syntes jeg det var litt kjipt at kampen ikke skulle spilles på gressbanen like ved, men jeg måtte samtidig innrømme for meg selv at vertskapet hadde laga en virkelig fin arena her på kunstgresset, hvor man hadde bygd tribuner i andre etasje over et påbygg til Osterøyhallen som så ut til stort sett å bli brukt til utstyrsboder for fotballen. Jeg slet litt med å finne passelig påkledningsnivå, men fant til slutt ut at det var bedre å fryse litt når sola var borte enn å bli kokt når den var framme, så jeg valgte å stille i bare t-skjorte på overkroppen.

Litt før avspark dukket det opp to damer som låste seg inn i kiosken, så jeg gledet meg til å etterhvert undersøke hva som ble servert der. Da kampen kom i gang var det derimot ikke noe å skrive hjem om som ble servert ute på kunstgresset. Jeg har sjelden sett en kamp hvor så mye av spillet har foregått på den midterste tredelen av banen, og de få målsjansene som kom var i stor grad forårsaket av tilfeldigheter.

Om det var tilfeldigheter som lå bak at en av de gulgrønnes forsvarsspillere etter 26 minutters spill gjorde en glipp som ga ballen til en Bergen Nord-angriper vet jeg ikke, men det var definitivt ikke tilfeldig at han som fikk ballen skjøt den i mål, og dermed sto det 0-1!


Det var nærmere seksti tilskuere på kampen, så for å slippe kø i kiosken trakk jeg et par minutter før dommeren blåste av første omgang opp på tribuna for å teste utvalget der. Til min store glede pågikk det hektisk vaffelsteking, og jeg fikk kjøpt meg en herlig nystekt vaffel. Her om dagen erklærte jeg vaflene på Ågotnes som årsbeste, men jeg må innrømme at det ble en kortvarig tittel: Fra nå av er årsbeste vaflene i Lonevåg på Osterøy!

Etter å ha tilbragt pausen i skyggen oppe på tribuna trakk jeg etterhvert ned til banen igjen, og fikk herfra se kampen fortsette mye i samme spor som den hadde vært i første omgang. Om jeg så nøye etter virket det kanskje nå som om de tilreisende fra fastlandet hadde et lite overtak, og i det 62. minutt manifesterte dette seg ved at et hjørnespark ble konvertert til scoring og 0-2!



Siste del av kampen ble voldsomt oppstykket, da omtrent alle stopp i spillet medførte at ett eller begge lag gjorde bytter, og jeg mistenkte at det kom til å bli en hel del tillegg i tiden. Gjestenes spillende trener brukte enhver anledning til å minne sine medspillere på at de måtte bruke tid, mens osterøyingene stresset voldsomt med å prøve å komme inn i kampen igjen. Da klokka akkurat hadde passert 89 spilte minutter kom så målet! 1-2, og alt var duket for høydramatiske overtidsminutter.

Litt inn i overtiden klarte Osterøy 2 å komme til en sjanse hvor et skudd ble reddet, keeper slo ballen opp så den gikk i tverra, og jeg var helt sikker på at nå ble det utlignet, men det viste seg at ballen ikke gikk inn men traff bakken utafor streken, og derfra ble klarert i sikkerhet.


Nærmere enn dette kom ikke hjemmelaget poeng, så da dommeren blåste av sto det fortsatt 1-2, og de blåhvite kunne juble for tre poeng! Selv forlot jeg kjapt stadion, og kunne sette kursen videre østover etter en helt fantastisk fotballhelg i Bergen og omegn, hvor det attpåtil kun var den første kampen på Stord som ble preget av regn.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar