mandag 12. juni 2023

Tösse U - Frändefors 4-7

Fra åstedet for dagens første kamp var det en ganske kort kjøretur til neste stadion, og på veien rakk jeg innom en bensinstasjon for å få i meg litt næring. På plass ved stadion ble jeg sittende i bilen og kjøle meg litt ned, før jeg gikk ut og tok plass på den lille tribuna foran kiosken for å se division 6-kampen mellom utviklingslaget til Tösse og a-laget til Frändefors.


Mens jeg ventet på avspark dukket dommeren opp, og det ble raskt klart at her hadde vi med en rutinert kar å gjøre: Ventetiden ble nemlig ikke tilbragt ute i solsteiken på gresset, nei etter at ballen var lagt på midtbanen trakk han inn delvis bak den ene innbytterbenken for å sikre at han sto i skyggen fram til alle spillerne var dukket opp.


Myntkast ble tatt, og kampen startet. Som naturlig er for et U-lag, så var snittalderen på Tösse-spillerne ganske lav, og jeg begynte å frykte at jeg ville få se nok en enveiskjørt kamp da det bare tok fire minutter før Frändefors rullet opp et flott angrep og satte inn 0-1.

Tösse yppet seg innimellom på noen kontringer, men fortsatt handlet svært mye om de svartkledde ute på gresset, og jeg innså snart hvilken ende av banen det virket mest fornuftig å oppholde seg i med tanke på fotografering. Jeg hadde nettopp kommet til denne enden av banen da jeg fikk se en pasning ble spilt til en Frändefors-spiller som sto så langt offside at jeg ikke orket å ta opp kameraet. Ballen ble satt i mål, og dommeren blåste og markerte for mål. Rødtrøyene var rasende, men dommeren sto på sitt, og målet ble tellende.


Hadde 0-2 vært bare ræl, så var 0-3 langt mer kunstnerisk. Etter 28 minutters spill kom en av gjestene fra sørenden av fotballkretsen seg gjennom vertskapets forsvar og fyrte av i mål. Jeg må innrømme at nå slet jeg litt med å se hvordan hjemmelaget skulle klare å komme tilbake i kampen.


Utover i omgangen kom likevel Tösse mer med på notene igjen, og etter at de hadde svidd flere store sjanser føltes det helt på sin plass da de i det 41. minutt fikk redusert til 1-3, en stilling som sto seg til lagene tok pause.

I pausen trakk lagene inn i skyggen av hvert sitt tre, mens jeg inntok kiosken og kunne juble for at de hadde is. Jeg gamblet på en Piggelin, og kan bare si en ting: Hvorfor har ingen introdusert meg for denne perlen av en is før?

Hadde reduseringen som kom før pause tent et lite håp hos Tösse U og deres supportere, så ble det betydelig større da det skjedde en stor glipp i de bakre rekker hos gjestene bare halvanna minutt etter pause og man fikk en ny redusering til 2-3. Kampen virket nå langt åpnere enn den hadde gjort størsteparten av første omgang, og da Frändefors igjen økte ledelsen til 2-4 etter en times spill meldte jeg at jeg ikke trodde denne kampen hadde sett sin siste scoring.

Fra 2-4-målet tok det nøyaktig 80 sekunder til jeg fikk rett. Et hjørnespark ble bokset ut og endte hos en som kunne hamre inn 3-4.


Frändefors klarte likevel å holde hodet kaldt, og etter 71:35 fikk vi dagens frekkeste mål. Mens Tösse-keeperen sto og vinket muren til et frispark litt til siden utnyttet han som skulle ta frisparket at ingen hadde bedt dommeren blåse i fløyta for å gi klarsignal. Ballen ble skutt mot motsatt side av mål fra der keeperen sto, og vips var det 3-5.

Tösse var selvsagt frustrerte over dette, men kom raskt tilbake igjen, og i det 81. minutt kom så 4-5, og det var ny spenning inn mot avslutningen.


I det 89. minutt tok så de røde et langt innkast hvor det påfølgende skuddet ble blokkert og man fikk startet en fremragende kontring som endte med 4-6, og i praksis spikeren i kista.


Et lite minutt på overtid kom så også 4-7, og da blåste dommeren like godt av kampen straks avspark var tatt. En svært underholdende kamp, og det var nok alt i alt det beste laget som vant, selv om det nokså billige andremålet nok preget førsteomgangen en del.

Mens spillerne takket hverandre for kampen og klubbens frivillige gjorde klar for damekamp senere på kvelden hoppet jeg i bilen og fortsatte nordvestover mot Töcksfors hvor jeg fikk fylt opp lageret med vaniljecola, og også skaffet meg et par esker med min nye favorittis før jeg fortsatte hjem til Oslo etter en fremragende groundhopping-helg som altså hadde endt med fem nye baner, hvorav en tok meg et skritt nærmere komplett Allsvenskan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar