søndag 11. juni 2023

Kungsbacka City - Getinge 0-1

Etter gårdagens hendelser hadde jeg en god natts søvn før jeg slet meg ut av senga og satte kursen videre sørover. Første etappe i dag var heldigvis ikke så veldig lang, så jeg var ganske kjapt framme i Kungsbacka hvor jeg parkerte like ved stadion før jeg gikk på et kjøpesenter i nærheten og benyttet meg av kundefasilitetene der før jeg igjen gikk tilbake for å se division 4-matchen mellom Kungsbacka City og Getinge IF.


Tingbergsvallen viste seg å være en flott arena med en jordvoll på den ene siden og en solid tribune motsatt. Her var i tillegg til fotball også veldig tilrettelagt for friidrett, og da jeg kom så jeg en gjeng friidrettsutøvere som drev og avsluttet en treningsøkt. Jeg fikk betalt meg inn (Det gikk helt smertefritt å bruke penger her også. Se og lær, BK Astrio!) og så meg litt rundt på anlegget. Et par av karene i klubben ble veldig fascinert av at jeg kom helt fra Norge for å se dem spille, og fortalte blant annet at tross at arenaen ser bra ut, så ble den ikke godkjent av SvFF for at Kungsbacka DFF kunne spille der da de rykket opp til damallsvenskan.


Da kampen startet i solskinnet var vi ikke langt unna femti frammøtte tilskuere som fikk se hjemmelaget komme best i gang, uten at de klarte å produsere noe særlig med sjanser. Faktisk hadde man nesten ikke sett noe til gjestene fra sørenden før de like før halvtimen var spilt kom til kampens så langt klart største sjanse. Dette ga dem tydeligvis blod på tann, for nå var de plutselig overalt, og i det 32. minutt satt 0-1 i nettet.


Like etter målet kom de grønnkledte så til enda en stor sjanse, før den gode perioden deres tilsynelatende var over, og kampbildet igjen begynte å ligne mer på slik det hadde vært den første knappe halvtimen. Lagene gikk dermed til pause med 0-1 på tavla, og jeg gikk bort for å teste kioskteltet.

Mens jeg ventet på avspark tok hadde jeg blitt fortalt at han som sto i kiosken hadde to gullmedaljer fra UEFA-cupen. Joda, det var IFK Göteborgs gamle midtstopper Tord Holmgren som nå serverte kaffe og korv på nivå seks i svensk fotball! Ikke noe man opplever hver dag, akkurat.

Også her gikk det greit å betale cash, og for den svimlende sum av 25 kronor fikk jeg meg en brusboks og en sjokoladebolle, som jeg fortærte mens jeg bivånet pausekonkurransen som handlet om å kaste tennisballer så nært et flagg som mulig. Han som vant var kun centimetre unna, og en svært fortjent vinner.

Også i andre omgang handlet det aller meste om Kungsbacka City (Som så vidt jeg vet ikke er eid av City Football Group), og etterhvert klarte de faktisk å skape noen sjanser også. Den største sjansen kom kanskje på et hjørnespark med rundt ti minutter igjen av kampen, der det endte med at Getinge-keeperen måtte lete fram en virkelig fantomredning.

Tross City-presset i sluttminuttene klarte gjestene å ri inn ledelsen, så da dommeren blåste av sto det fortsatt 0-1 og alle tre poengene ble med sørover. Jeg forlot stadion, og satte kursen i samme retning med mål om å få krysset av nok en allsvenskan-arena senere på dagen.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar