fredag 9. juni 2023

Ödsmål - Grohed 1-3

For å feire at jeg hadde fått shinet opp badet hjemme litt fant jeg ut at jeg skulle la det få noen dager fri, så jeg booket meg ei lita helg i Sverige og satte etter jobb fredag kursen sørover på E6. Etter noen timers kjøring, og en liten stopp på Systembolaget svingte jeg av, og kom til det lille stedet Ödsmål like utenfor Stenungsund, hvor det var klart for kamp i division 4 (dvs nivå 6) mellom Ödsmåls IK og Groheds IF.


Etter å ha fått i meg litt mat på parkeringplassen gikk jeg spent mot inngangen, og oppdaget til min store glede at her var det null problem å betale cash når man ikke hadde Swish. Inne på stadionområdet fikk jeg se en nydelig gressbane, en helt ny kunstgressbane like ved, garderobebygg, kiosk med også innendørs serveringslokale, og ei flott tribune i skråninga på motsatt side.

Da kampen kom i gang startet hjemmelaget svært bra, men de klarte ikke å utnytte den gode starten til å lage noen mål. Spillet jevnet seg etterhvert noe ut, men etter et kvarters tid fikk hjemmelaget et hjørnespark som det er et mirakel at ikke ble til scoring.


Heller ikke det neste kvarteret kom det noen mål, men så, like før klokka mi passerte 31 spilte minutter tok gjestene et langt innkast som aldri ble skikkelig klarert, og etter mye fram og tilbake ble ballen til slutt hamret i mål til 0-1.


Bortelaget (som jeg faktisk hadde sett spille kamp en gang før) tok nå mer over, men i det 38. minutt kom det litt ut av det blå en skikkelig kanonkule fra litt skrå vinkel. Keeper ble hengende igjen i lufta, og kunne bare se ballen fyke forbi seg og i nettet til 1-1.


Vi rundt 70 tilskuerne som var på plass fikk så se en helt eksepsjonell kanonade fra Groheds rødkledde spillere. Ballen gikk først i mål, men det var vinket offside, før det kom sjanse på sjanse på sjanse som det var helt utrolig at ikke ble til scoring. ÖIK kunne virkelig være fornøyde med at det bare sto 1-1 da dommeren sendte lagene i garderoben for femten minutters hvile.

Selv brukte jeg pausen til å innta kiosken, og jeg fikk faktisk lov å betale med kontanter her også, så da ble det litt klassisk svensk matchmat: korv och Fanta.

Spillet kom i gang igjen, og igjen fikk vi en del sjanser begge veier, men etterhvert tok bortelaget helt over. I det 69. minutt kom 1-2 til stor glede for de mange tilreisende på tribuna, og nå slet jeg med å se at de grønne skulle kunne komme tilbake.

Var det lite trolig at hjemmelaget skulle få noe ut av kampen fra før, så ble det ikke mer sannsynlig da en Grohed-spiller ble felt foran mål og dommeren pekte på straffemerket. Straffen ble satt i mål, og etter 69 minutters spill sto det 1-3.


Gjestene fortsatte å produsere enorme sjanser, men effektiviteten var helt hårreisende svak. Dersom plasseringen deres i serien på noe vis blir avgjort av målforskjell, så kan de se tilbake på denne kampen og gremmes! At det fortsatt ikke sto mer enn 1-3 da dommeren til slutt blåste av var rett og slett ikke til å tro.

Spillerne takket hverandre for kampen, mens jeg fant tilbake til bilen og fortsatte til der jeg skulle tilbringe de to neste nettene for å lade opp til nye eventyr på lørdag.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar