lørdag 24. juni 2023

Ishavsbyen - Salangen 3-3

Jeg hadde tidligere i vår sett meg ut denne helga som mål for ei lita Tromsø-helg, med TIL - Stabæk på søndag som rosinen i pølsa. Kombinert med litt bredde først ville det bli helt suverent, så etter å ha landa på Langnes ble jeg plukka opp av Håkon som først tok meg med på sightseeing i sitt gamle nabolag før vi inntok Skarpmarka hvor det var klart for fjerdedivisjonskamp mellom Ishavsbyen og Salangen.


På plass på banen møtte vi Martin, Ronny og Henrik som også hadde tatt turen, og i tillegg så vi at Sindre satt på motsatt side, så vi skjønte at vi måtte nok ta turen dit etterhvert. Jeg hilste også på Kato, som var der i egenskap av å være assistenttrener for hjemmelaget, så her var Forza Tromsø virkelig sterkt representert!

Da kampen et kvarter forsinka (det hadde visst vært veiarbeid et sted mellom Salangen og Tromsø) kom i gang tok det ikke lang tid før jeg skjønte hvem som var den virkelige motstanderen her i kveld. Ut fra krattskogen bak kunstgressbanen kom det en sky av mygg, og det var tidvis på grensa til utrivelig ute ved banekanten. I godt selskap gikk det likevel greit å se lagene presse hverandre frem og tilbake, lenge uten at det ble de helt store sjansene.

Jeg sto med en liten følelse av at hjemmelaget hadde vært et lite knepp bedre enn gjestene, og det var derfor på ingen måte ufortjent da vertskapet tok ledelsen 1-0 i det 24. minutt.


Gjestene arbeidet seg tross å ha havnet under inn i kampen igjen, og ni minutter senere var det blåtrøyenes tur til å juble, når et hjørnespark ble konvertert til scoring og 1-1.


Kampen var nå vidåpen igjen, og begge lag prøvde innbitt å få med seg en ledelse inn i garderoben til pause. Like etter klokka hadde passert 41 spilte minutter fikk Ishavsbyen så et frispark fra skummel posisjon, og ballen seilte perfekt inn på et umarkert hode og i mål til 2-1.


2-1 sto seg til pause, og mens Martin og Ronny dro på patrulje for å prøve å få tak i myggspray inspiserte jeg innholdet i goodiebagen Kato hadde overlevert til meg siden de ikke hadde noen kiosk på stadion. Masse prima breddesnadder, med en boks vaniljecola som høydepunktet!


Da andre omgang kom i gang returnerte Martin og Ronny med uforrettet sak, de hadde ikke funnet noen åpne salgssteder for myggmidler. Ute på kunstgresset fortsatte «'byen» å være det førende laget, men det ble også delt ut gule kort i begge retninger, som gjorde spillerne litt mer forsiktige. Høydepunktet var kanskje da Salangens keeper pådro seg et gult kort for noe jeg aldri har opplevd før, han beskyldte nemlig dommeren for at høreapparatet hans ikke fungerte!

I det 63. minutt var så tiden kommet for kampens største prestasjon. Salangen leverte plutselig et fremragende angrep med tendenser til tiki-taka-fotball, og vips var det igjen utlignet til 2-2. Nå var selvsagt Ishavsbyen frustrerte, men ikke mer enn at de igjen klarte å ta tak i kampen, og etter å ha misbrukt flere store sjanser og også forgjeves ropt etter straffespark kunne de igjen juble for ledelse i det 77. minutt da vi fikk et skikkelig krigemål som ga 3-2.

Salangen ga dog ikke opp, og etter 82 og et halvt minutt satt ballen igjen i nettet, denne gangen etter det jeg fra de som sto nærmere enn jeg selv gjorde fikk beskrevet som en real keepertabbe. Jeg så også på keepers reaksjon at han ikke var spesielt fornøyd med egen innsats, så jeg mistenker at det var noe i rapportene.

Det virket som om Salangen ville være fornøyd med ett poeng i denne kampen, så det var nå Ishavsbyen som måtte prøve å igjen ta ledelsen, men tross at en av gjestene klarte å pådra seg sitt andre gule kort, og attpåtil lage frispark i meget farlig posisjon så klarte ikke vertskapet å overliste de blå og rødes forsvar flere ganger. Kampen endte dermed 3-3, og det var rimelig enkelt å se hvem som var mest fornøyde med ett poeng i dag.


Etter å ha avtalt med assistentdommeren som skulle ordne meg skyss til morgendagens kamp hvordan dét skulle foregå forlot jeg stadion sammen med de andre (Håkon hadde rømt underveis for å delta på Tifo-dugnad), og ble kjørt til sentrum hvor jeg fant AirBnB-en jeg hadde hyret meg inn på og også fikk tuslet ned og skaffet meg en solid hamburger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar