onsdag 6. oktober 2021

Åsgårdstrand 2/Slagen - Tjølling (3-2)

Etter å ha fått i meg noen deilige fårikålrester etter jobb satte jeg kursen sørvestover mot Åsgårdstrand, hvor jeg var lovet et potensielt målrikt oppgjør. Kom etterhvert fram til kunstnerbyen, kjørte litt feil, og fant til slutt fram til fotballbanen, en flott kunstgressbane ved siden av en ikke riktig like flott (og mørklagt) gressbane. Her skulle det være sjettedivisjonskamp mellom Åsgårdstrands andrelag som samarbeider med Slagen IF som hjemmelag og Tjølling IF som motstander.

Etter å ha parkert så jeg til min store overraskelse at her var åpen kiosk, og jeg måtte for sikkerhets skyld sjekke at de skulle ha åpent hele kampen. Dette ser man ikke ofte i sjettedivisjon, og iallfall ikke når hjemmelaget er et slags andrelag!

Noe annet jeg kjapt merket meg var den utrolig lekre lille tribuna som var på plass ved siden av stadion. Det er mange klubber der ute som kunne dratt på studietur hit for å se på denne og prøve å få realisert noe lignende på sine anlegg. Det var dessverre veldig god plass på tribuna i kveld. Publikumsantallet varierte noe underveis i kampen, men jeg tror aldri det kom høyere enn 6 personer, og for det meste var vi ca 4 som så på.

Hjemmelaget ligger betydelig bedre an enn gjestene på tabellen, og dette gjenspeilet seg raskt ute på banen. Det aller meste av spillet foregikk på gjestenes banehalvdel, men den kraftige dominansen ble dessverre for oss som håpet på en målrik kamp ledsaget av en like kraftig ineffektivitet. Ballen ville rett og slett ikke i mål!

Tjølling, på sin side, kom flere ganger på svært gode kontringer, men også her ble det siste trekket for svakt. ÅIF2/SIF-keeperen kom for øvrig med en svært presis analyse av disse kontringene da han utbrøt at alle kontringene kom etter at laget hadde mistet ballen. Jeg klødde meg litt i hodet og undret meg over om det noensinne har funnet sted en kontring som ikke startet med et balltap…

Lagene gikk til pause med en noe overraskende 0-0, og jeg gikk og testet kiosken. Siden jeg fortsatt var ganske mett etter fårikålmiddagen ventet jeg at jeg kom til å være ekstra kresen på hva de hadde å servere. Vel, det betyr bare at vaflene de serverte var enda bedre enn jeg faktisk syntes de var. Hadde de vært nystekte hadde de vaket helt i norgestoppen, men rent smaksmessig var de helt suverene. Anbefales på det sterkeste!

Etter hvilen virket det som om hjemmelaget hadde lagt en plan. Det tok under to og et halvt minutt før 1-0-scoringen kom, og under fire minutter etter dette satt også 2-0 i nettet.

Blåtrøyene kom også til flere store sjanser uten å få uttelling på disse, og spesielt i en situasjon der ballen ble sparket vekk fra målstreken i siste øyeblikk var jeg helt sikker på at vi skulle få en tremålsledelse. Det fikk vi ikke, derimot fikk vi i det 56. minutt en redusering som fikk bortelaget til å juble som om de hadde vunnet Copa Libertadores og Hovedserien på en og samme gang.

Vertskapet virket etter reduseringen litt rystet, og de hvitkledde hadde nå sin klart beste periode i kampen. De hadde noen muligheter til å utligne, men hjemmelaget red av stormen, og kjempet seg etterhvert tilbake til å ha føringen.

Dette medførte like etter at klokka hadde passert 71 spilte minutter at ballen igjen ble kjempet i mål, og med 3-1 mistenkte jeg at nå var kampen avgjort.

Hjemmelaget fikk også ballen i nettet enda en gang, men denne gangen ble det annullert for offside. Med bare 3 minutter igjen av ordinær tid fikk så Tjølling et hjørnespark som ble stanget i mål til 3-2. Det var duket for dramatikk i sluttminuttene!

Noen stor dramatikk fikk vi dessverre aldri. Hjemmelaget klarte mer eller mindre kontrollert å sikre at det ikke kom flere baklengsmål, og da dommeren et par minutter på overtid blåste av kampen var det de blå som kunne juble for at de fortsatt hadde en teoretisk mulighet til å sikre en av de to opprykksplassene i helgas sisterunde. Gjestene på sin side måtte bare konstatere at årets sesong endte med 3 poeng og i beste fall nest siste plass på tabellen av de lagene som fullførte sesongen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar