torsdag 21. oktober 2021

Skreia 2 - Eina 2 (2-1)

Etter dagens første kamp var jeg såvidt innom hjemme og plukket opp litt fotoutstyr før jeg satte kursen nordover E6. På Minnesund svingte jeg av, og etter en halvtimes kjøring langs Mjøsas vestbredd ankom jeg Skreia hvor jeg endelig skulle prøve å få sett kamp etter at mitt forrige forsøk endte med bomtur.

På Skreiaplassen var det ved ankomst et yrende folkeliv, og jeg fikk sett sluttminuttene av en G13-kamp mellom Eina og Gjøvik-Lyn mens andrelagene som skulle spille sjettedivisjonskamp varmet opp på den tilgjengelige plassen i endene av banen. Skreia har en fabelaktig tribune på stadionet sitt, så jeg testet ut denne de siste minuttene før dommeren foretok en loddtrekning om avspark og sidevalg.

Under de til breddefotball å være svært gode flomlysene fikk jeg se hjemmelaget i sine hvite trøyer få et visst overtak i kampen, men store sjanser var det lenge svært få av. Med en kraftig lukt av frityr fra potetgullfabrikken rett bak stadion hengende i lufta  over kunstgresset måtte jeg vente over en halvtime før den første virkelig store muligheten kom, og da var det gjestene som kom i et angrep som med nød og neppe ble stanset med en svært god takling.

Vel fem minutter før pause fikk så endelig Skreia 2 uttelling for sitt overtak. Nøyaktig hvordan det foregikk så jeg ikke, da jeg sto i motsatt ende av banen, men ballen endte iallfall i mål til 1-0, en stilling som også sto seg til pause.

Et forsøk på en kjapp hodetelling hadde ført meg til at det var mellom 25 og 30 personer tilstede for å se kampen, men det var ikke flere av dem som besøkte kiosken i pausen enn at det var svært lett å unngå kødannelser. Jeg skaffet meg en vaffel som både var billigere og bedre enn de som ble servert på Ekeberg, men klarte å bli så imponert av den at jeg hadde spist hele før den var fotodokumentert.

Få minutter etter at andre omgang var blåst i gang fikk vertskapet straffespark, og jeg så for meg at med 2-0 ville vi kanskje få en liten ketchupeffekt. Dette fikk jeg aldri bekreftet, fordi straffesparket ble satt utenfor mål.

Etter dette festet øst-totningene virkelig et grep om kampen, og kom til sjanse på sjanse på sjanse. Felles for alle disse sjansene var dog at de ikke endte med scoring, så dermed ble kalddusjen da gjestene etter drøyt 71 minutter hamret et frispark i mål til 1-1 desto større.

Dette viste seg likevel å være det sparket i ræva som trengtes for hjemmelaget. Bare 65 sekunder etter forrige mål lå ballen igjen i nettet, og denne gangen var det hjemmefansen som kunne juble. 2-1!

Etter en relativt udramatisk innspurt på den ordinære spilletiden fikk vi en voldsomt dramatisk overtid. Først var en av hjemmelagets angrepsspillere svært nær å øke ledelsen med en frekk lobb som endte med å treffe tverrliggeren, før gjestene fikk en dødball. Eina 2 sendte keeper med opp i angrepet, og han var svært nær å utligne, før dommeren til slutt blåste av kampen med en hjemmeseier i protokollen.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar