søndag 6. august 2023

Donn - Halsen 3-1

Etter litt for lite søvn spratt jeg lørdag morgen opp, smørte en haug med brødskiver, og hoppet i bilen med kurs mot sørvest. Etter en ganske så begivenhetsløs kjøretur kom jeg i ett-tida fram til Kristiansand, hvor jeg stoppet utenfor ærverdige gamle Kristiansand stadion, hvor det skulle spilles tredjedivisjonskamp mellom Donn og Halsen.


Stadion bærer fortsatt preg av gammel storhet som åsted for to seriemesterskap for over førti år siden, men nå for tiden er det magrere tider både her på gressbanen og også ellers i byen. Donns A-lag rykket i fjor opp fra 4. divisjon, men har fått et tøft møte med nivået over, og situasjonen foran dagens kamp var nærmest vinn eller forsvinn! (Og de tidligere seriemesterne skal jeg la vær å si noe om)

Litt før avspark dukket det opp en svært ung supportergruppering lengst sør på hovedtribuna, og jeg lurte virkelig på hva som ville komme derfra da jeg så at de hadde med seg flere store høytalere! Da kampstart nærmet seg fikk vi høre musikk fra høytalerne, men etterhvert ble det klart at de egentlig bare hadde en birolle for å støtte opp under de unge supporternes sang og rop.


De første tjue minuttene av kampen var det strengt tatt ikke stort å skrive hjem om som skjedde ute på den strøkne gressmatta. Begge lag kom til noen halvsjanser, men noen alvorlige utfordringer for målvaktene kom det ikke, og det var de tidligere nevnte supporterne som sto for de mest imponerende prestasjonene.

Om det var støtten fra tribuneplass som ble avgjørende vet jeg ikke, men like før det var spilt 25 minutter kunne endelig de blåhvite juble for å ha tatt ledelsen 1-0.


Flere scoringer fikk ikke vi omtrent hundre frammøtte se i første omgang, og jeg kunne etterhvert trekke inn i skyggen igjen for å finne fram til kiosken og skaffe meg en sårt tiltrengt vaffel. Litt kaos da de to som var på vakt der skulle prøve å innføre et avansert rabattsystem for supporterfeltet, men da det ble min tur gikk det raskt å få en svært god vaffel.

Da lagene igjen entret banen ble det blusset fra supporterfeltet, og mens lukten av pyro fortsatt hang igjen over det vindfylte stadionet fikk hjemmelaget tildelt et straffespark! Straffeeksekutøren gjorde jobben, og etter 49 minutters spill var stillinga 2-0.


Bare et par minutter etter dette kom dagens styggeste hendelse, da hodene til to spillere smalt sammen i lufta. Begge ble liggende og vri seg litt, men da de kom seg på bena så man at Halsens mann hadde fått et stygt kutt ved øyet som produserte enorme mengder blod. Her måtte det byttes.

Gjestene fra Vestfold kom nå mer og mer inn i kampen, og da de med 63:45 på klokka satte inn 2-1 var det ingen stor overraskelse. Her hadde det ligget en redusering i lufta ei stund.

Denne reduseringen viste seg å være det sparket Donn-spillerne trengte bak. De overtok nå igjen det som skjedde på banen, og i det åttiende minutt lyktes de med å ta tilbake tomålsledelsen etter et frispark som ga 3-1.


Flere scoringer ble det ikke tross ganske høy temperatur og flere gule kort i sluttminuttene. Kampen endte dermed 3-1, og de blåhvite kunne glade feire sammen med supporterne for å ha holdt liv i håpet om fornyet kontrakt i divisjonen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar