fredag 25. mars 2022

Norge - Slovakia 2-0

Neste helg er det seriestart i Eliteserien, og ettersom man har innsett at det bare er tull å skulle starte Eliteserien før senvinterlandslagspausen var det denne helga det var langskamper. Etter litt fram og tilbake pga en mulig breddekamp på en ubesøkt bane i Østfold endte jeg opp med å konstatere at kampen var flyttet til i april, så dermed satte jeg sammen kursen mot Ullevaal for å se Norge møte Slovakia.

Jeg gikk inn, fant André og Silje som alt hadde tatt plass og slo meg ned ved siden av dem. Etter å ha irritert meg grønn over den høye musikken som gjorde det umulig å prøve å konversere dukket like før avspark også Mattis opp sammen med to andre karer, rett etter jeg demonstrativt hadde latt vær å reise meg og synge med på «Alt for Norge». Denslags sparer man til nasjonalsangen.

Kampen kom i gang, og det ble raskt klart at det var hjemmelaget som var favoritter og tenkte å leve opp til dette stempelet. Slovakene klarte dog å ri av stormen veldig lenge, og tross en skade som medførte et bytte sto det fortsatt 0-0 da lagene gikk til pause.

Jeg hadde før kveldens kamp en rekke på 144 kamper med minst én scoring, og begynte så smått å bli bekymret for om rekka skulle ende på nasjonalarenaen nå i kveld. Etter at begge lag hadde gjort flere bytter fant dog ikke ukjente Erling Braut Haaland ut at han ikke skulle sende meg skuffet hjem. Jeg har en kjepphest om at det ofte lønner seg å klarere. Dette hadde visst ikke slovakene fått med seg, de lyktes iallfall ikke med å klarere skikkelig etter et frispark. 1-0, og nytt liv i en kamp som egentlig hadde vært ganske daff.

Bare tre minutter senere kom så 2-0, og nå var det kaptein Ødegaard som gjorde jobben selv. Jeg begynte å lure på om vi skulle få bevitne den berømte ketsjupeffekten, men da Haaland like etterpå bommet på et forsøk på et brassespark ble han byttet ut. Om dette var det som ga rystete slovaker sjansen til å hente seg litt inn vet jeg ikke, men de siste ti minuttene skjedde det lite nevneverdig.

Kampen ebbet dermed ut med norsk seier, og flertallet av de 11048 oppgitte tilskuerne kunne gå fornøyde hjem. Selv var jeg ganske kjapp ut av stadion, noe jeg etterpå fant ut gjorde at jeg hadde gått glipp av litt action, men men.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar