torsdag 17. mars 2022

Kløfta - Lørenskog 0-1

Endelig var kvelden for årets første tellende kamp kommet! Bevæpnet med kamera satte jeg kursen mot hjertet av Romerike, og etter en begivenhetsløs kjøretur svingte jeg ti-femten minutter før avspark inn på parkeringa til Bakkedalen idrettspark, og mens jeg prøvde å betale inngangsbillett møtte jeg selveste Lokalfotballen-Espen. Jeg sjekket med dommerne hvilken retning de skulle stå når myntkastet ble tatt, og så var alt klart for 1. kvalifiseringsrunde i cupen 2022, mellom Kløfta og Lørenskog.

Jeg hadde latt meg fortelle at hjemmelaget manglet en del spillere, så det var satt et solid favorittstempel på gjestene. Ut fra start ble dette raskt synlig, og alt før to minutter var spilt satt ballen i nettet etter at en megasjanse først ble reddet, men returen fra tverrliggeren ikke ble klarert, så det sto 0-1.

Gjestene fortsatte å dominere ute på kunstgresset de første ti minuttene, men det kunne nesten virke som om de trodde jobben alt var gjort, for Kløfta kom mer og mer inn i kampen. Rett før 19 minutter var spilt fikk de så uttelling for jobben, trodde de. Et frispark nesten ute ved hjørneflagget ble brassesparket på mesterlig vis i mål, men jubelen fikk en brå slutt da AD hevet flagget for offside og dommeren blåste og pekte feil vei.

Vertskapet hadde nå virkelig fått blod på tann, og gjorde tidvis livet ganske surt for de tilreisende. Flere scoringer fikk vi ikke, og da dommeren blåste for pause sto det fortsatt 0-1. Jeg satte kursen mot kiosken, bare for å bli mektig skuffet da jeg oppdaget at det ikke var vafler å få kjøpt i kveld!

Da andre omgang tok til plasserte jeg meg sammen med Daniel og Roy Arne som også hadde tatt turen, og fra en posisjon bak der AD2 løp fram og tilbake ble det prat om litt av hvert fra fotballens verden kun avbrutt av at de to foretok gjesteopptredener som ballgutter. Ute på banen skjedde det lenge lite nevneverdig, men med litt over et kvarter igjen av kampen fikk Kløfta en kjempesjanse til utligning. En spiller stormet fram på høyrekanten, og så ut til å komme alene mot keeper, men av uforklarlige grunner kom nevnte assistentdommers flagg i været. Sjokkerte måtte vi se de svarthvitstripete miste muligheten sin, og han som hadde kommet til muligheten protesterte så heftig at han endte opp med et gult kort.

I det kampen gikk mot slutten ble Kløfta mer og mer desperate etter å få den forløsende scoringen, mens det kunne virke som om gjestene var i ferd med å få et snev av panikk. Ekstraomganger, og kanskje en potensiell cupexit før cupen egentlig hadde startet var definitivt ikke i de blårødes planer. Kløfta ble utsatt for nok en dubiøs offsideavgjørelse, og da dommeren etter noen minutters overtid blåste kunne gjestene juble for avansement, mens en hel rekke spillere og trenere fra hjemmelaget stilte seg i kø for å diskutere ymse avgjørelser med dommertrioen.

Det var nok det beste laget som vant kampen, men skal Lørenskog kunne drømme om et cupeventyr eller opprykkskamp må de definitivt gjøre noe med effektiviteten, for så mye dommerhjelp som de fikk i kveld kan de neppe regne med å få hver uke. Kløfta på sin side kan ta med seg en positiv opplevelse, der de store deler av kampen var fullt på høyde med det som var forventet å være et klart bedre lag.

Jeg satte likevel fornøyd kursen tilbake mot Groruddalen, med en episode Kald Kaffe på stereoen, og en vaniljecola i drikkeholderen i bilen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar