søndag 27. juni 2021

Vansjø/Svinndal - HSV 2 (7-0)

Jeg har i lang tid sittet med terminlistene for breddefotballen i Østfold fotballkrets for å prøve å sy sammen en plan for å få sett kamp på flest mulig av banene jeg mangler der til høsten. Til min store irritasjon hadde jeg ikke klart å fått inn Vansjø/Svinndals hjemmebane Kirkebygden Kunstgress i planen, så da det dukket opp en mulighet til å se en treningskamp der nå var jeg langtfra tungbedd, og hoppet i bilen i retning Våler i Østfold (Altså ikke Våler i Solør). Etter ankomst innså jeg at jeg burde sjekket værmeldinga litt bedre før jeg dro hjemmefra i sandaler, shorts og t-skjorte. Heldigvis hadde jeg en NATO-genser liggende i bagasjerommet, så jeg så altså totalt gal ut da jeg entret stadion iført sandaler og ullgenser og slo av en liten prat med dagens dommer som nettopp hadde ankommet.

Før avspark dukket også flere banehoppere opp. Jørgen, Marius, Elisabeth og banehopperhunden hennes (Når har du egentlig tenkt at han skal få egen profil i appen, Elisabeth?) inntok tribuna, og det ble faktisk så mye prat at jeg klarte å glemme å fotografere myntkastet. Skandale!


Etter litt fram og tilbake i starten av kampen begynte etter hvert hjemmelaget å feste et grep om det som skjedde på kunstgresset, og det var absolutt ikke ufortjent da 1-0 kom i det fjortende minutt. Etter en stopp i spillet pga skade på en av de gjestende spillerne kom også 2-0, etter et komplett kaos i HSV-forsvaret.

Tre minutter senere, like før det sto 31:00 på stadionuret kom også 3-0, og like før pause kom 4-0 på en corner jeg nesten rakk å filme.

I pausen hadde jeg egentlig tenkt å inspisere kvaliteten på vaflene i kiosken, men det var så lang kø at jeg fant ut at det måtte utsettes litt. Etter pause syntes jeg gjestene klarte å ta noe mer tak i kampen igjen, men uten at det ble scoring av det. Etter 61 minutter fikk de en corner som ble tatt av keeper som raskt satte i gang en kontring. Han som fikk ballen klarte å overliste HSV-keeperen som sto veldig langt ute, og fikk dermed en relativt enkel (men langtfra helt ferdig utført, avslutningen var ganske så bra!) jobb med å trille inn 5-0.

Noen minutter senere kom også 6-0 mens jeg var på vei i retning kiosken, og mens jeg spiste vafler (og den lille sjokoladen jeg fikk på kjøpet!) ble det sjuende målet for dagen ført i dommerens notisbok, også dette i venstre kolonne. Dette fikk for øvrig en pjokk på tribuna som hadde hevda lenge at kampen kom til å ende 5-2 til å proklamere at det han egentlig hadde ment var 5+2, altså 7. Nice try, kid!

Mot slutten av kampen kom det et par merkelige situasjoner. Den morsomste var utvilsomt da en HSV-spiller ble sittende nede omtrent på sekstenmeteren etter en duell. Jeg er usikker på om det var duellen som sådan som var grunnen, eller om han drev og fikset på skoa. Uansett: Mens han satt der kom en lang ball gjennom V/S-forsvaret, og selv om absolutt alle på stadion inkludert han selv så at han var minst 20 meter offside spratt han opp, tok imot ballen, og satte den i mål mens dommeren blåste av for offsiden. At det var annullert lot han i galgenhumorens navn vær å bry seg om, og jublet som om han hadde scoret vinnermålet i VM til stor applaus fra tribunen.

Like etterpå dette fikk vi en knallhard duell om ballen hvor en mann ble liggende nede etterpå. At han som lå nede var ikledd HSVs hvite trøyer var ikke så veldig overraskende, ettersom begge de involverte i duellen var det. Avslutninga fra han som «vant» duellen var for øvrig ikke så aller verst.

Da dommeren noen minutter etter klokka passerte 90 minutter blåste av sto det fortsatt 7-0, og hjemmelaget kunne takke de omtrent femti frammøtte for støtten, mens det gjestende lag kunne sette kursen hjemover for å slikke sine sår.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar