onsdag 16. oktober 2019

Berg - Fredrikshald 1-4

Tirsdagskveld og drittvær, da er det vel ikke annet å gjøre enn å sette kursen mot Østfold for å se serieavslutning i 6. divisjon avdeling 2? Det var iallfall det jeg gjorde denne tirsdagen, og etter å ha granska tabellen litt fant jeg ut at kveldens mål ble Berg i utkanten av Halden, hvor bortelaget skulle prøve å forsvare sin opprykkskvalikplass på tabellen. Til min store glede ga regnet seg ca da jeg passerte Sarpsborg, så jeg var ved godt mot da jeg parkerte ved stadion.

Da jeg ankom stadion ble akkurat vaffeljernet fyrt i gang, og det lukta så godt mens jeg fikk høre noen røverhistorier fra dommer-veteran Bjarne Lund som hadde tatt turen for å se kampen, at jeg måtte ta en prematch-vaffel. Absolutt godkjent!

Da kampen kom i gang skjedde det som er nær obligatorisk i breddefotballen på høsten: En av matchballene har vært pumpet opp i varmere tider, og med temperaturfallet kom også trykkfall. Ballen måtte byttes ut raskt.

Kampen startet ganske forsiktig, og det tok nesten tolv minutter før kampens første sjanse kom, da hjemmelaget fikk et frispark på hjørnet av sekstenmeteren som var nær å gå inn. Drøyt tre minutter senere kom så den første scoringen, men til frustrasjon for de fleste av de noenogtretti frammøtte var det bortelaget som fikk straffespark som mannen med det fotballmessig velklingende etternavnet Berbatovci satte inn.

Etter scoringa tok kampen seg veldig opp, og det ble mye mer futt og fart i begge lags spillere. Etter hvert livna også noen av de yngste i publikum til, og det ble både sang og klasking i reklameskiltene fra balkongen foran klubbhuset. Selv om spillet ble bedre lot de helt store sjansene vente på seg, men den største sjansen var til gjengjeld kjempestor, da et skudd fra litt distanse traff tverrliggeren så den bare sto og dirret! Likevel ble det ikke flere mål, og lagene ruslet i garderoben med 0-1 i boka.

Etter pause hadde tydeligvis Fredrikshald (Eller Prishtina FFK som det står på ryggen på trøyene deres) bestemt seg for at kvalikplassen mot Ørje, den skulle de ha. Det tok derfor under fem minutter før 0-2 kom, og igjen var det Berbatovci som havnet i scoringsqrotokollen. Bergs forsvarsspillere ville riktig nok ha ham dømt offside, men her tror jeg de hadde en dårlig sak.

Da vi etter 57:15 fikk 0-3 tror jeg derimot ikke at forsvarerne hadde en dårlig sak i sine krav om offside, men dommeren var nådeløs. Igjen var det målmaskinen Berbatovci som scoret for de blåhvite, og jeg begynte å lure på hvor dette skulle ende.

Undringen min ble ikke mindre da det bare gikk halvannet minutt før neste scoring kom, og denne gangen kunne ingen hevde at det var noen offside involvert. Samme mann satte igjen ballen i mål, og nå så det virkelig stygt ut for hjemmelaget.

Til alt hell for rødtrøyene førte firemålsledelsen til at bortelaget slappet litt av så de kom mer inn i kampen. I det 72. minutt ble så innsatsen belønnet med et mål, og hjemmepublikumet kunne feire redusering til 1-4.

Drøyt fem minutter senere endte en corner med det alle tilstede trodde var en scoring. Det vil si, alle trodde det bortsett fra dommeren, som holdt en hånd i været og markerte for offside. Jeg tror ingen av oss andre som var på stadion så noen offside her, og den sortkledde fikk virkelig høre fra tilskuerplass hva man syntes om innsatsen hans.

Flere store sjanser ble det ikke, så kampen endte 1-4, og jeg kunne sett meg i bilen tilbake til Oslo. Her fikk jeg høre Norge havne under og deretter utligne på overtid mot Romania, og jeg møtte ca der jeg forlot det igjen regnet, så det var tydelig at det hadde vært et sjakktrekk å dra til Halden i stedet for å ta en av banene nær Fredrikstad som var alternativet i kveld.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar