søndag 9. august 2015

Skeid - Finnsnes 2-1

En helg inneholder tre dager, så da er det gode muligheter for å se tre fotballkamper. Helgas tredje kamp ble oppgjøret der tradisjonsrike Skeid tok imot Finnsnes på Nordre Åsen. Min umiddelbare reaksjon da jeg kom fram dit var skuffelse over at der ikke var tribuner, men jeg fikk i pausen høre at det skulle komme nå i løpet av høsten, så kanskje jeg må ta en tur til litt senere.

Før kampen fikk jeg se et sjeldent syn: Innbytterne kjørte ståhjuling rundt på banen! Dette var en av de bittesmå typene uten håndtak, så den satte ikke noen spor, men uansett et spesielt syn. Noe annet man sjelden opplever i Oslo er en så påtrengende duft av hest og stall, noe jeg mistenker at skyldes at Bjerke travbane ikke ligger så langt unna.

I løpet av de ti første minuttene av kampen hadde begge lag hatt hver sin store sjanse som hadde gått like over mål, samt at Skeid-fansen hadde gjort seg bemerket med synging og en rekke tilrop. Et av høydepunktene var kanskje da Finnsnes' nr 20 gjorde et langt oppspill, og det kom «Er det Bent Inge Johnsen» fra gressvollen ved banen.

Like etter halvspilt førsteomgang kom kampens første mål. Et klassisk cornermål, og hjemmelaget Skeid var (på dette tidspunktet kanskje noe ufortjent) oppe i ledelsen. Like før pause klarte så hjemmelaget å utligne med en frisparkperle som ble satt rett i mål.





I første omgang måtte jeg innom kaféen og handle litt, og dette er ikke en hvilken som helst kafé. Ikke mange andredivisjonsklubber har diplomer og lagbilder for åtte NM og et seriemesterskap i fotball hengende inne på klubbhuset, så her er det bare å la historien flomme over en.

Gjennom første omgang hadde Skeid-fansen til stadighet ytret sin misnøye med dommerens avgjørelser, og dette ble det ikke mindre av da også treneren hevet stemmen såpass mye at dommeren måtte ta en alvorsprat med ham. Noe senere fikk også Finnsnes' spiller nummer 99(!) gult kort, noe jeg på prinsipielt grunnlag mener at han burde hatt fra start for å stille med et slikt trøyenummer!

Da kampen gikk mot slutten virka det som om FIL hadde begynt å slå seg litt til ro med ett poeng, mens oksene fra Torshov kanskje gira opp et lite hakk både på banen og på sidelinja, og fem minutter før full tid skulle dette betale seg. Det sto nå 2-1, og finnfjordingene klarte aldri å få skikkelig trøkk bak sluttspurten de prøvde å sette inn, så dette ble også sluttresultatet til Skeid-supporternes store glede. (Ikke så rart kanskje, ettersom de nå ligger på trygg plass like over nedrykksstreken, iallfall til Holmen har spilt sin kamp)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar