torsdag 27. juni 2019

Ørje - Østsiden 2 (5-3)

Etter en uke nordpå nesten uten fotball (søndag så jeg et lite glimt av banen mot slutten av Brønnøysund - Fauske/Sprint) var jeg tilbake sørpå, og satte kursen sørøstover fra Oslo. Målet for kvelden var grensebyen Ørje, hvor de lokale heltene var vertskap for Østsidens andrelag i sjettedivisjon.


Ved ankomst tok jeg først en tur innom det gamle gress-stadionet (som var samlokalisert med kloakkrenseanlegget) før jeg fanget en hamburger, og satte kursen mot Marker kunstgress, som Ørjes hjemmebane heter. Her ble jeg overraskende møtt av havnearbeider Tommy, og fikk pratet litt indreøstfoldfotball med ham før avspark.

Hjemmelaget startet friskest, og alt etter tre og et halvt minutt lå ballen i mål bak Øssia-keeperen etter en corner, men dommer annullerte korrekt scoringen for offside.

Offside ble det derimot ikke dømt da Ørje stormet i angrep noen minutter senere, og denne gangen kunne de rødgrønnstripete juble for å ha tatt ledelsen. 1-0, selv om jeg mistenker at det kunne blitt nok en annullering om den ellers gode dommeren hadde hatt assistentdommere til å hjelpe seg.

Jeg merket etter dette at Ørje stilte med den yngste speakeren jeg noensinne har sett i aksjon. Ti-åringen med mikrofonen leverte på høyt nivå, og trådte innimellom også til som ballhenter. Meget imponerende!

Noe som også imponerte meg var toppfarten til Østsidens spiller Bashkim Osmani, og etter en stor sjanse hvor han utnyttet farta tok det bare noen få minutter før han scoret. 1-1 etter 20:30, og vi var like langt.

10 minutter før pause kom så omgangens vakreste mål, der en av de hvitkledde la en lekker langlobb over Ørjes keeper. 1-2!

Etter hjemmelagets gode start hadde gjestene kommet mer og mer inn i kampen, og det meste tydet på at lagene skulle gå til pause med 1-2. Med siste spark på ballen før pause kom det derimot nok et mål, og til flesteparten av de litt over hundre fremmøttes store glede var det hjemmelaget som utlignet til 2-2.

Etter en kort pause fortsatte kampen, og hjemmelagets trener måtte ha sagt de rette tingene i garderoben. Ørjingene (Heter det det?) var tilbake på samme sporet som i starten av kampen, og etter drøyt fem minutters spill satt ballen igjen i mål, etter at et frispark aldri ble klarert. (Faste lesere av bloggen min vil kjenne mitt syn på manglende klareringer). 3-2.

Ørje fortsatte å ha føringen i kampen, og litt før kvarteret var spilt av omgangen leverte Ørjes Abdikadir Beileh Hassan en herlig frekk hæl-assist som sikkert ble ekspedert i mål til 4-2. «Abdi» stto i andre omgang fram som en av lagets beste spillere, og leverte også flere andre gode forarbeid som ikke ble like godt utnyttet som dette.

Like etter omgangen var halvspilt ble det skapt ny spenning med 4-3, men med 16 minutter igjen kom et overraskende skudd fra omlag seksten meters hold, og Ørje fastsatte sluttresultatet til 5-3. Det siste kvarteret ble ganske begivenhetsløst, inntil hjemmelaget fikk en kjempesjanse fra langt hold med siste spark på ballen. Speaker og de andre lokale kunne juble, mens Drillos gamle lag måtte dra tomhendte hjem til Fredrikstad.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar