mandag 9. september 2024

Sportowiec Modlniczka - Victoria Smroków 4-1

Etter en tredelt busstur fra dagens første kamp, som innebar en hel del venting på neste buss kom jeg fram til landsbyen Modlniczka rett nord for Krakow. Her ventet knappe tjue minutters gåtur i den stekende varmen før jeg kom fram til arenaen for turens siste kamp, nivå 8-oppgjøret mellom Sportowiec Modlniczka og Victoria Smroków.


Da jeg kom fram så jeg at en annen kamp med tidligere avspark ble spilt ute på den grundig inngjerda kunstgressbanen, så jeg dro med meg bagasjen min gjennom et ganske kupert terreng til publikumsområdet hvor det var satt opp en liten rad med stoler. Jeg hadde på bilder sett at det var en tribune på stadion, men i forbindelse med bygging av nytt klubbhus var denne pakket sammen og lagret like ved, så publikumsfasilitetene så ganske kummerlige ut nå. I den sterke varmen og uten noe drikke så jeg nå litt mørkt på tingenes tilstand, men så innså jeg at ikke alle folkene langs banekanten på motsatt side var støtteapparat, og jeg kom meg derfor tilbake rundt banen for å ta plass i skyggen her. På plass så jeg også at inne i garderobebygget sto det en vannkjøler, så jeg benyttet anledninga til å fylle den tomme Mountain Dew-flaska jeg hadde i sekken før kampen starta.

Avspark ble et kvarter forsinka, og jeg innså at jeg neppe kom til å rekke å se hele kampen. Jeg kunne derfor bare håpe at kampen kom til å være avgjort før jeg måtte dra. Foran et trettitalls tilskuere marsjerte så lagene inn på banen, og det ble gjort klart til kamp.


Etter at spillet var startet tok det bare såvidt over fire minutter før gjestene fra litt lenger nord kunne juble for å ha tatt ledelsen 0-1. Skulle dette bli en enveiskjørt kamp?


Spørsmålet mitt ble raskt besvart. Det var ikke spilt to nye minutter engang før dommeren pekte på straffemerket i motsatt ende av banen etter en hekting der. De grønnes gulkledde keeper kastet seg dog riktig vei, og dermed sto det fortsatt 0-1.


Videre utover i den første omgangen skjedde det ikke veldig mye nevneverdig. Jeg merket meg at jo lenger ned man kommer i det polske ligasystemet, jo mer hører man «k-ordet» brukt, og så så jeg at dommeren gjorde det jeg er 98% sikker på var en rimelig stor tabbe. Situasjonen var den at gjestenes keeper hadde stormet langt ut fra mål, og skulle ta en duell med en motspiller. Denne så det for meg klart ut som om vertskapets mann vant klokkerent, før målvakten sparket inn i en lagkamerat og ble liggende og vri seg i smerter. Dommeren blåste frispark, og ga den rødkledte gult kort, tross store protester.


Mål ble det uansett ikke, og det sto fortsatt 0-1 da lagene kunne gå i garderoben for å unnslippe sola litt, og jeg kunne gå bort til klubbhuset for å sortere hva som skulle i kofferten og hva som skulle i sekken mens jeg fløy hjem på kvelden. Jeg benyttet også anledninga til å fylle flaska med vann igjen, og priset meg lykkelig over at jeg ikke hadde blitt værende oppe i solsteiken uten vann. Det kunne umulig endt bra!

Da andre omgang var i ferd med å starte booket jeg en taxi til 1710, lenger enn det turte jeg ikke å vente selv om kjøreturen til flyplassen var ganske kort. Jeg forventet derfor å miste ca de siste fem pluss tillegg, noe jeg tenkte jeg ville kunne leve med. I det 55. spilleminutt fikk så hjemmelaget på ny straffespark, og denne gangen ble det mål! 1-1, og vidåpen match.


Vidåpent skulle det ikke bli så veldig lenge, for bare et drøyt minutt etter scoringen kom 2-1, før vi så måtte vente i 12 minutter på den neste scoringen, og stillingen ble 3-1. Igjen tok det bare litt over ett minutt før vi igjen fikk mål, og dermed sto det 4-1 etter 70 minutters spill.


Hjemmelaget benyttet nå anledningen til å bytte fire spillere på en gang, noe som fikk dommeren til å sende alle ut for å få i seg litt vann mens leggbeskyttere, knotter og annet ble inspisert. Samtidig begynte det å bre seg en liflig duft av gassgrillet kiełbasa over stadion, noe som var spesielt frustrerende for meg som ikke hadde spist siden frokost, og i tillegg måtte dra før kampen var over.

Fem minutter over fem tikket det inn varsel om at taxien var framme, så jeg måtte bare forlate banen før kampen var over, men jeg trøstet meg med at det skulle nok godt gjøres at sluttresultatet ble vesentlig forandret på de siste ti minuttene.

Jeg kom meg til flyplassen, og tross en del forsinkelser landet jeg ved midnatt på Gardermoen hvor jeg fikk handlet tax-freekvoten før jeg fikk utlevert kofferten. Før jeg dro hjem sjekket jeg så hvordan kampen endte, og det viste seg at jeg hadde ikke gått glipp av et eneste mål, det sto 4-1 også da dommeren blåste av. En flott minihelg med fotball på nivå 5, 7 og 8 i Kraków!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar