lørdag 13. april 2024

Olofström - Asarum U 2-2

Etter en god natts søvn etter gårdagens kamp satte jeg kursen østover, og kom etterhvert fram til Blekinge län, et område av Sverige jeg aldri før hadde besøkt. Første stopp her var i den lille Volvofabrikkbyen Olofström, hvor det skulle spilles treningskamp mellom Olofströms IF og utviklingslaget (dvs B-laget) til Asarums IF FK.


Da jeg kom fram var noe av det første jeg merket at jeg var tom for strøm på det ene kameraet mitt, men heldigvis fikk jeg bistand av en hjelpsom vaktmester som drev og merket opp banen, og fikk dermed ladet litt fram mot kampstart. Jeg slo også av en prat med en i trenerteamet til hjemmelaget, som syntes det var stor stas med besøk fra Norge til Dannfältet. Klubben spiller egentlig på et annet stadion noen hundre meter lenger sør, men denne kampen var altså lagt til dette anlegget som så mest ut til først og fremst å bli brukt til friidrett. Jeg mistenker at grunnen kan ha vært for å spare gressmatta på Lilla Holje fram mot seriestart i Division 5 neste helg.

Med rett over tjue frammøtte, hvorav langt de fleste på den flotte tribuna ble kampen sparket i gang, og hjemmelaget kom svært godt i gang. Faktisk tok det under fem minutter før vi fikk 1-0, og jeg begynte å lure på om vi skulle få se en utklassingsseier?


Vertskapets dominans holdt seg, selv om det ikke ble så mange store målsjanser etter scoringen, De få store sjansene som kom ble ikke utnyttet, og dermed sto det fortsatt 1-0 da lagene tok pause, og jeg kunne småjogge bort til bilen for å hente en boks vaniljecola før andre omgang braket løs.

Nå var det de tilreisende som fikk en pangstart, og med 48:45 på min stoppeklokka lå ballen igjen i det nordlige målet på stadion. 1-1, og like langt.

Andre omgang ble mye jevnere enn hva jeg hadde syntes den første var, men fortsatt var det voldsomt sjansefattig. En liten halvtime ut i omgangen lyktes det likevel for Olofström å både skape en sjanse og utnytte den til det fulle, så det ble 2-1.


Etter dette virket det litt som om OIF slo av en mental bryter. Det var definitivt ikke fordi de blåkledde plutselig ble veldig mye bedre at de nå kom mye mer inn i spillet, og med litt under ti minutter igjen av kampen trodde de hadde utlignet. Jubelen ble dog kortvarig, offsideflagget var hevet, og etter at dommeren  hadde vært ute og snakket litt med sin assistent ble annulleringen stående og målet strøket fra protokollen.

Asarum-rekruttene ga likevel ikke opp, og i det 89. minutt lyktes endelig anstrengelsene. Denne gangen ble det ikke noen annullering, og dermed sto det 2-2 i det vi gikk inn i overtidsminuttene. Det ble ikke lagt til veldig mye, så da dommeren blåste av sto det fortsatt uavgjort, og jeg kunne haste mot bilen for å komme meg videre til Allsvenskan-kampen jeg skulle se på ettermiddagen.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar