torsdag 7. november 2019

Fredrikstad 2 - Sandefjord 2 (3-0)

Etter forrige ukes utflukt til Sandefjord satte jeg denne onsdagen kursen sørover på motsatt side av fjorden for å se returoppgjøret. Hadde på forhånd kontaktet klubben og sørget for å få tillatelse til å  komme ned ved banen og fotografere underveis, så etter en liten spasertur med innlagt burgerpause ankom jeg stadion, lokaliserte administrasjonskontorene, og fikk prata med sikkerhetsansvarlig. Mens jeg var der møtte jeg også selveste Per Mathias Høgmo, som ble svært glad for å møte en TIL-supporter!

Fant meg en bra plass bak det søndre målet på stadion, og fikk herfra se og høre omlag tjue syngende supportere skape stemning fra første sekund av kampen. Tross støtten fra tribuna tok det sin tid før hjemmelaget virkelig begynte å skape noe, men så var de jo med 5-1-ledelse fra første kamp heller ikke i en posisjon der de trengte å skape noe.

Gjestene fra hvalfangstbyen var derimot definitivt i en posisjon der de trengte å skape målsjanser, men heller ikke for dem kom det noen store sjanser, selv om de nok hadde høyest ballbesittelse i åpningen av kampen. Etter drøyt tjue minutters spill fikk så hjemmefansen juble for første gang i kveld. 1-0, og veien til tredjedivisjon så meeeeeget lang ut for de blå.

Flere scoringer ble det ikke før pause, jeg tok en tur på do og fikk der oppleve den edle kunstformen «Snakke mellom båsene med folk man ikke aner hvem er», og fikk et sikkert tips om at jeg burde sette mye penger på TIL-seier i søndagens kamp mot Vålerenga.

Da kampen tok til igjen etter hvilen viste FFK-fansen litt av hva som bor i dem, og fyrte opp noen bluss mens de dro opp et banner med teksten «Ingen opprykksfest uten pyro!». Med de siste dagers hendelser friskt i minne var det ikke veldig rart at dette ble godt mottatt på twitter.

Det hang fortsatt litt røyk over banen da 2-0 kom etter drøye ti minutters spill, og herfra og inn var det egentlig ikke spørsmål om annet enn hvorvidt gjestene skulle få seg et trøstemål. Sandefjord hadde stadig noen halvsjanser, mens FFK kom til et stolpetreff før det igjen ble fyrt opp litt på supporterfeltet.

Fire minutter før full tid ble et hjørnespark ekspedert i mål, og med 3-0 i denne kampen var det altså nå 8-1 sammenlagt.

Sandefjord fortsatte dog å måke på for å prøve å få en redusering, men det ville seg ikke, og etter noen minutters overtid blåste dommeren av kampen, og jeg stormet ut av stadion for å få tak i en taxi for å rekke første tog til Oslo.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar