lørdag 23. november 2019

Kongsvinger - Sogndal 1-0

Lørdag, og første kamp i årets opprykkskvalik fra OBOS-ligaen, så da satte jeg kursen østover. Tok først en avstikker over grensa for å fylle opp vaniljecola-lagrene, før jeg returnerte til festningsbyen. Jeg parkerte ved stadion, og ruslet ned til ei kro i nærheten hvor jeg trodde jeg skulle ta et lett lite måltid før kamp. Så feil kan man ta! Pytt i panne-en jeg kjøpte var massiv, og jeg var stappmett da jeg kledde på meg noen fler lag klær og tuslet tilbake til Gjemselund.


Etter en prat med vaktsjefen og et kjapt møte med KILs maskot tok jeg plass på motsatt tribune av sist jeg var på kamp der, da værvarselet var såpass positivt at jeg forventet å klare meg fint uten tak over hodet. Ved innmarsj fikk vi et solid pyro-show fra hjemmesupporterne, før det braket løs ute på banen.

Det første kvarteret var ganske jevnspilt, med kanskje den største sjansen til gjestene. Like etter klokka hadde passert 16 spilte minutter ble så en smart corner konvertert til mål, og det sto 1-0

Resten av omgangen var nok hjemmelaget et lite hakk kvassere, så det var ikke ufortjent at det fortsatt var hjemmeledelse til pause. Pausen brukte jeg til å få opp både kjernetemperatur og fingertemperatur ved å benytte meg av tilbudet om gratis buljong.

Første halvdel av andre omgang var det igjen ganske jevnt, og med tjue minutter igjen av kampen kom jeg med en riktig spådom: Det kan bli skummelt for hjemmelaget å legge seg bakpå nå og prøve å ri inn ledelsen. Sogningene hadde flere store sjanser mot slutten av kampen, og da et par mann forlot tribuna litt før kampen var over ble de spurt av en lett pessimistisk bekjent om de ikke skulle se ekstraomgangene?

Tross store sjanser til utligning, det ble ikke flere scoringer, så vi 1433 som var til stede kunne etter 6 lange overtidsminutter se de hvitkledde synke fortvilt sammen, mens hjemmelagets spillere kunne juble sammen med supporterne for avansement til bortekamp mot KFUM kommende onsdag.

Jeg forlot stadion, og satte kursen tilbake til Oslo på mørke og våte europaveier, glad for at jeg hadde kledd meg bedre enn denne vakta som så ut som hun holdt på å fryse ihjel da kampen var over.

2 kommentarer: