søndag 10. mars 2024

Christiania - Lokomotiv Oslo 0-3

Lørdagen var i utgangspunktet satt av til korpsøvelse, så gleden var stor da jeg oppdaget at en av cupkvalikkampene var satt opp så sent at det var mulig å få sett den etter å ha pakket ned basstrombonen for dagen. Jeg dro derfor innom Meny og skaffet meg en enkel middag, før jeg fortsatte til Skeids hjemmebane Nordre Åsen hvor det var klart for kamp mellom Christiania BK og Lokomotiv Oslo.


På plass hilste jeg som snarest på Arthur og Frode som selvsagt var på plass med hvert sitt lag, før jeg avtalte med dommerne hvilken retning de skulle snu seg på hilseseremonien og at jeg skulle bruke overtrekksvest mens jeg vandra rundt banen ettersom hjemmelaget spilte i svart. På Nordre Åsen hadde det for øvrig skjedd litt av hvert siden sist jeg var her på kamp, med flere nye tribuner, noe som var ganske bortkasta akkurat denne lørdagskvelden hvor det kanskje tilsammen var såvidt over tretti tilskuere.

Da kampen kom i gang var også Tom dukket opp, og vi så også at Ray hadde plassert seg på motsatt side av banen. Mens Tom gikk for å oppsøke sistnevnte begynte jeg å sirkle rundt banen, og fikk se at vertskapet absolutt ikke skjemte seg ut mot motstanderne som til vanlig spiller i divisjonen over dem. Etter hvert var det likevel de hvitkledde som begynte å feste et lite grep rundt kampen, og det var absolutt ikke ufortjent da de etter vel 25 minutters spill fikk krone et angrep med en nydelig scoring og 0-1.


Etter dette ble overtaket «Loket» hadde mer og mer tydelig, og hadde ikke det første målet alt gitt en fortjent ledelse, så var det definitivt fortjent da 0-2 kom i det 40. minutt.


Bare et drøyt minutt senere feilberegnet så CBK-målvakten et utspill grovt, og ballen endte hos en Lokomotiv Oslo-spiller som fikk en nesten pinlig enkel jobb med å sette den i mål til 0-3.


0-3 sto seg til pause, og i mangel av kiosk ble det uante mengder fotballprat med de andre to banehopperne, noe som forsåvidt ikke tok slutt da kampen fortsatte. Hvittrøyene virket nå å ha rimelig god kontroll, men CBK skal ha all ære for at de på ingen måte ga opp, og på ett tidspunkt klarte de faktisk å få ballen i nettet, men dessverre for dem hadde assistentdommeren hevet flagget for offside.

Helt på tampen av en tross at den var målløs ganske så underholdende omgang kom så dagens snodigste situasjon. Rett bak «hjemmelagets» innbytterbenk sto det en gjeng tilskuere som stadig kom med kritiske kommentarer i retning dommerne. Plutselig fikk assistentdommeren nok av dette og kalte til seg hoveddommeren, som kom bort og av en eller annen merkelig grunn valgte å gi gult kort til Christianias «grand old man» Frode Lia. Dette medførte litt disputt mellom Frode og dommerne, og det hele endte med at han forlot benken, og uten at han selv så det fikk tildelt et rødt kort!

«Røde Frode» dukket på overtid opp på tribuna, og kunne få bekreftet at han faktisk hadde fått rødt kort før kampen endte 0-3, så Lokomotiv Oslo får prøve seg på nytt i 2. kvalikrunde til norgesmesterskapet i fotball 2024.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar