søndag 2. februar 2020

Bøler - Ellingsrud 2-1

Etter å ha brukt formiddagen på å finne ut hvor og når kampen Bjerke-Lørenskog 3 skulle spilles konkluderte jeg med at det neppe ble noen dobbel i dag. Jeg satte derfor kursen til Haraløkka igjen for å se iallfall én kvalitetsfotballkamp i det fine vinterværet.
Etter å ha forsikret meg om at myntkastet ville bli tatt mot publikum stilte jeg meg midt på sidelinja for å drikke litt buljong, og i det jeg hadde gjort meg klar for å fotografere selve myntkastet dukket også @skogvif opp.

Det var hjemmelaget Bøler som kom til de første og største sjansene, så det føltes langt fra ufortjent da de tok ledelsen rett før det var spilt 19 minutter. Gjestene fra Ellingsrud hevdet hardnakket at det skulle vært dømt offside, og til treningskamp å være må jeg si jeg syntes de brukte uforholdsmessig mye tid og energi på å krangle med dommeren om dette.

Om det var misnøyen med dommeren som gjorde det vites ikke, men vi gikk nå inn i en periode med voldsomt høy temperatur på banen, selv om lufttemperaturen ikke var allverden. Flere harde taklinger medførte etterspill, uten at det foreløpig eskalerte så veldig.

Da stoppeklokka mi viste 36:40 kom så utligningen til Ellingsrud, og amperheten ute på banen roet seg litt ned inn mot pause. Til å være en treningskamp mellom to sjettedivisjonslag var pausen svært langvarig, men etter hvert kom vi i gang igjen.

Spillet bølget nå fram og tilbake uten at noen av lagene hadde noe klart overtak, men det var Bøler som til stadighet kom til de største sjansene, som de mystisk nok gjentatte ganger klarte å misbruke på groveste vis.

Dommeren klarte seg stort sett bra, men som alltid i kamper med alenedommer var det noen offsideavgjørelser ikke alle var like fornøyde med, og det var nå og da også vanskelig for ham å se alle forseelser. Frustrasjonen ble hos en av spillerne etter hvert så stor at han utbrøt «Faen dommer, du dømmer jo i hytt og gevær uten å ha peiling!». Overraskende nok medførte dette ikke annet enn et skuldertrekk fra den svartkledde. Jeg tror jeg vet ganske mange dommere som ikke ville tolerert et sånt utspill.

Den høye temperaturen vi hadde ant i første omgang var mot slutten av kommet tilbake, men jeg så for meg at kampen ville ebbe ut uten flere mål og uten flere hendelser da vi var kommet godt inn i overtida. Så feil kan man ta.

Bøler fikk et frispark fra så lang distanse at jeg ikke orka å filme det, noe jeg skulle komme til å angre på i ettertid. Det lange innlegget ble stusset videre og rett i mål! Underveis i prosessen hadde det selvsagt vært noe knuffing, og nå kokte det over for en rekke spillere på begge lag. Man skulle virkelig ikke tro dette var snakk om en uviktig treningskamp, men derimot et «slaget om Østmarka» som var avgjørende for opprykk, cupavansement, proffkontrakter og alt annet man vil oppnå. Heldigvis roet situasjonen seg etter hvert ned, og dommeren avsluttet det hele med å blåse av kampen uten å sette i gang spillet igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar