lørdag 6. juli 2019

Sarpsborg FK - Sparta Sarpsborg 3-1

Etter å ha tyvstartet helga som fredagsgjest hos NRK Troms satte jeg kursen sørover til Østfold. Ettersom TIL skulle spille mot Sarpsborg 08 i Tromsø valgte jeg å roe nervene ved å heller se byderbyet mellom Sarpsborg FK og Sparta Sarpsborg i Østfolds hovedstad.

Jeg ankom Kurland i god tid før avspark, og fikk en liten omvisning inne på klubbhuset. Foruten en rekke kongepokaler og annet sølvtøy var her flere relikvier etter en av norsk fotballs aller største navn gjennom tidene, Asbjørn «Assi» Halvorsen. Tydelig at man her var på historisk grunn.

Da kampstart nærmet seg oppdaget jeg plutselig at Groundhopper-gründer Geir (elsker ikke dere også bokstavrim?) hadde sjekket inn, og før jeg visste ordet av det hadde han kommet bort og hilst på. Vi ble stående og småprate, og litt etter avspark dukket også Spartas blodsupporter Kenneth opp.

Kampen startet uten de helt store sjansene noen av veiene, men spillet bølget fram og tilbake. Etter knapt tjue minutter kunne jeg juble, fordi TIL hadde tatt ledelsen, noe neppe særlig mange andre av de omlag 50 fremmøtte enn meg jublet for.

Noen fler av de fremmøtte kunne derimot juble da et frispark etter 24 og et halvt minutt havnet perfekt på foten til en Sparta-spiller som perfekt styrte ballen i mål. 0-1. (Noterer meg for øvrig at iflg SA var dette en heading…)


Ca 5 minutter senere fikk vi et laaaangt opphold i spillet etter at en av Spartas menn ble liggende strak ut på gresset uten at noen av de jeg sto sammen med riktig så hva som hadde skjedd. Det hele så til tider ganske alvorlig ut, men den forulykkede virket iallfall å være både bevisst og rørlig. En fra sidelinja kom innpå og så på saken, og den skadde satte seg deretter opp og gikk forsiktig av banen, mens en annen ble byttet inn i hans sted.

Etter 38 minutter hadde SFK fått opp dampen skikkelig, og utlignet til 1-1, og under to minutter senere var kampen snudd! 2-1 sto seg til pause, tross over sju minutters overtid, og tidvis ganske god (eller dårlig) «derbystemning» ute på banen.

Andre omgang ble en langt mindre underholdende affære enn første. For meg var høydepunktet da meldingen kom om at TIL hadde gått opp i 2-0, mens for flertallet av de andre frammøtte var nok 3-1-scoringen som kom mer eller mindre ut av det blå et drøyt kvarter før slutt.

Ti minutter før slutt kulminerte den dårlige derbystemninga i munnhuggeri mellom dommerne og en Sparta-spiller som var byttet ut og satt på benken. Spilleren endte med å få sitt andre gule kort, og får dermed ekstra lang ferie, selv om laget fikk fullføre med 11 mann også uten ham.

Etter dette gikk lufta litt ut av kampen, og det ble en relativt rolig avslutning, før dommeren blåste og hjemmelagets spillere kunne juble for derbyseier i garderoben.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar