mandag 18. april 2016

Follo - Mo 3-2 (Og slutten av Ski - Frigg B 5-2)

Hadde satt av en lørdag ettermiddag for å besøke Ski stadion, hjemmebanen til 2010s cupfinalist Follo FK.

Kom altfor tidlig, så spaserte rett inn uten å betale noen billett, og satte kursen mot en av sidearenaene på det flotte anlegget med tre-fire fotballbaner. På «Kunstgressbane 1» var det fjerdedivisjonskamp mellom Ski og Frigg 2, og andre omgang var nettopp satt i gang da jeg kom.

Fikk se typisk fjerdedivisjonsfotball, hvor i mange tilfeller viljen var langt større enn evnen. Ettersom jeg kom sent og det ikke var noen scoringstavle her ante jeg ikke hva stillinga var, men i den tida jeg så på kampen scoret hjemmelaget to mål og bortelaget ett. Fant senere ut at sluttstillinga ble 5-2.

I god breddefotballstil skjer det mye rart under en kamp, og et høydepunkt her var kanskje da 5-6 ungdommer på tribuna begynte å kommunisere med lagets kaptein om når de skulle møtes (sannsynligvis til en festlig anledning) senere på kvelden, mens det var et stopp i spillet.

Kampen jeg hadde dratt for å se var på hovedarenaen, hvor det var naturgress. Billettselgerne ble veldig imponerte da jeg kom og kjøpte billett selv om jeg alt var inne på området, og en av dem kommenterte det også da han kjente meg igjen i pausen.
Vil benytte anledningen til å berømme hjemmelagets supportere, som holdt trøkket oppe hele kampen.

Selve kampen var en selsom affære, i første omgang var det hjemmelaget som styrte alt, og de var også først ute med å få ballen i mål, men dette ble avblåst for offside, sannsynligvis korrekt (Selv om jeg som videoen viser ikke akkurat satt i en god posisjon for å vurdere dette).



Ikke lenge etter ble det likevel for tøft for bruntrøyene fra nord, og da det ble blåst for pause sto det 2-0 på scoringstavla. Pausen gikk med til å kjøpe et par wienerpølser, og inspisere det som kanskje er fotballnorges heftigste grill!

Andre omgang startet som første hadde sluttet, og etter ti minutter fikk hjemmelaget nok et mål, denne gangen på straffe. Her var vi dog mange som lurte på om ikke han som ble felt egentlig skulle vært avblåst for offside like før.


Etter dette forandret alt seg.

Hjemmelaget virket som om de trodde at nå var jobben gjort, og lot gjestene redusere både en og to ganger, og mange trodde nok at nå var det gjort da en ball traff en blokkerende arm i Follos sekstenmeter, men til de 6-7 bortesupporternes store frustrasjon blåste ikke dommeren straffe, og kampen endte til slutt 3-2, etter en kamp hvor det stort sett hadde vært bare ett på banen (Men ikke det samme laget hele tiden).

Mot slutten hørte jeg to gubber bak meg på tribuna diskutere hvorfor taket ikke var lagt på over hovedtribuna, og fikk høre at grunnen nok var pengemangel. Firmaet som skulle gjøre det ville ikke gjøre det på krita, så da ble det ikke gjort før pengene var på plass.

Kampen var slutt, og regnet begynte å pøse ned.

(Flere bilder fra kampen finner du på facebook) (Og nå også på Google photos)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar