onsdag 11. oktober 2023

Skarphedin - Odd 3 (3-0)

En bane jeg lenge har tenkt på å få besøkt er Sandvoll i Bø i Telemark. Bø hadde jeg jo besøkt i en av de siste kampene jeg så før pandemien kom, men da innendørs, så det var derfor greit at jeg nå endelig fikk anledning til å ta turen igjen. Jeg hadde vært litt i tvil hvilken av to kamper i Telemark jeg skulle ta, men landa til slutt på å fortsette vestover når jeg kom til Drammen, og kom fram til arenaen hvor det var klart for fjerdedivisjonsoppgjør mellom Skarphedin og Odd 3.


I utgangspunktet kunne det se ut som om ingen av lagene hadde veldig mye å spille om i ei avdeling som alt var vunnet av IL Hei, men Skarphedin var fortsatt med i kampen om en kvalifiseringsplass til cupen 2024, så sånn sett var det litt å kjempe om ennå.


Under ganske ok flomlys var det hjemmelaget som kom best i gang, men innledningsvis uten å produsere de helt store sjansene. Etter et par minutter fant noen knappen for å sette flomlysene på max, og nå ble det et til fjerdedivisjon å være helt strålende fotolys i den mørke og tåkete høstkvelden.

Om det var den økte lysstyrken som gjorde det vet jeg ikke, men noe av det første som skjedde etterpå var at Odd 3 kom til en stor sjanse, der ballen endte med å trille ut av banen like til side for hjemmelagets mål. Dette var likevel bare et blaff, og det var de blåkledde fra Midt-Telemark som fortsatte å være det klart beste laget i første omgang.

Det var derfor høyst fortjent da et lynangrep langs venstrekanten i det 17. spilleminutt endte med et innlegg som ble hamret i mål til 1-0 på utsøkt vis. Stor glede blant flesteparten av det som må ha vært oppimot hundre frammøtte.

Hjemmelaget fortsatte å føre an, men slet lenge med å overliste de bakre rekker hos det som når man klikker seg inn på laget i NFFs systemer står oppført som Odd G19, men altså i terminlister og tabeller opptrer som Odd 3. Ikke før det var spilt vel 38 minutter fikk vi igjen se et mål, og denne gangen var det en utmerket kontring som lyktes 100% og ga vertskapet 2-0.


Da lagene tok pause sto det fortsatt 2-0, og jeg utnyttet at jeg hadde plassert meg strategisk til i det hjørnet av banen som var nærmest kiosken, og kom meg foran det som etterhvert ble en betydelig kødannelse og fikk skaffet meg en svært god vaffel!

Da lagene kom tilbake så jeg at Odd gjorde en haug med bytter, og dette må ha virket, for nå skiftet kampen virkelig karakter. Det var nå nesten bare de hvitkledde fra Skien som hadde ballen, og i løpet av de første ti minuttene av andre omgang skjedde det mer foran Skarphedins mål enn det hadde gjort i hele førsteomgangen. Mål fikk vi likevel ikke se noe til, da gjestene enten var for upresise, for uheldige, eller hjemmelaget klarte å stoppe forsøkene på scoring.

Jeg la merke til at den karantenerammete treneren til hjemmelaget hadde sneket seg til en plass i speakerbua, og innimellom klarte han ikke å beherske seg, så det kom noen meldinger til spillerne ut gjennom vinduet der. Jeg mistenker at frustrasjonen tidvis var ganske stor der inne, da han så hvordan Odd fikk komme til sjanse etter sjanse, og det var etterhvert smått utrolig at det ikke kom noen reduseringer.

Fotball kan av og til være en ganske brutal sport, og dette viste seg igjen da Odd jaget scoring mot slutten. Skarphedin fikk i det 88. minutt et frispark fra ganske langt hold ute mot kanten, og da dette ble sendt rett i mål til 3-0 skjønte nok alle hvor de tre poengene fra denne kampen skulle ende.


Odd 3 skal ha all ære for at de fortsatte å prøve å redusere tross at de neppe kunne oppnå annet enn et trøstemål med den tida som gjensto, men etter noen hektiske overtidsminutter blåste dagens dommer av kampen, og det sto fortsatt 3-0. Hjemmelaget jublet, gjestene fortvilte og kunne belage seg på en lang busstur hjem, mens jeg kunne sette kursen tilbake mot hovedstaden med bane nummer 680 krysset av i Futbology-appen.

Flere bilder fra kampen kan du se på Google photos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar