søndag 8. oktober 2023

Reservelag: Skogås-Trångsunds FF - Sörskogens IF 3-1

Da jeg kom til T-banen etter å ha sett kamp nummer to for dagen holdt jeg på å springe inn på et tog i feil retning, men merka heldigvis feilen i tide, og etter litt venting kom det jeg skulle ta. Da jeg kom til sentrum måtte jeg skifte over til forstadstoget, og her klarte jeg på mystisk vis å hente inn hele forsinkelsen min så jeg innså at jeg kom til å rekke avspark helt fint. Da jeg kom til Skogås stasjon ble jeg til og med overrasket av at jeg slapp å gå helt til fotballbanen på Nytorps Mosse, fordi det var en buss som skulle kjøre i den retningen bare et par minutter senere. Jeg var derfor på plass for å se kamp på det jeg hadde skjønt var nivå seks i den såkalte «Stockholmsserien», som er en reservelagsliga med opp- og nedrykk mellom divisjonene, mellom Skogås-Trångsund og Sörskogen.


Sola som hadde gitt et snev av varme i den sure vinden hele dagen gikk akkurat ned da kampen skulle starte, så jeg lurte på meg et ekstra lag med klær, samtidig som jeg angret litt på at jeg hadde droppet stillongsen denne gangen.

Hadde de to forrige kampene jeg hadde sett denne lørdagen vært eksempler på svært dominante hjemmelag, så var ikke denne noe unntak. Det tok ganske nøyaktig sju minutter før vi fikk 1-0, og tross at flere scoringer lot vente på seg var det ingen tvil om at vertskapet var best.


Like før halvtimen var spilt fikk så rødtrøyene straffespark, og dette ble enkelt satt i mål til 2-0.


Jeg hadde jo ikke spist noe særlig hele dagen, så da jeg oppdaget at det var kiosk her trakk jeg opp hit, og ble møtt av et særdeles serviceinnstilt personale. I utgangspunktet var det kun mulig å betale med Swish, men siden jeg var norsk og hadde eksakt sum i kontanter fikk jeg betale til hun ene som hadde kioskvakt, og så swishet hun de tjue kronene en toast kostet til klubbkontoen. En varm toast med masse deilig smeltet ost var akkurat det jeg trengte for å gjenopplive kropp og sjel, men mens jeg sto i kiosken kom 3-0 uten at jeg fikk med meg noen detaljer om dette, annet enn at det skjedde i det 33. minutt.

Det sto fortsatt 3-0 da det ble pause, og jeg slo meg midlertidig ned på en av de noe utradisjonelle benkene som sto ved langsida, men innså raskt at her var det for kaldt til å bli sittende. Da lagene kom tilbake kom en av gjestenes spillere bort og mente det var imponerende at noen orka å bruke lørdagskvelden på å se denne kampen, og det hadde han vel strengt tatt rett i. Det var ikke så lett å se siden det var mørkt rundt banen, men jeg tror aldri vi var flere enn ti personer på plass som trosset vinden og kulda for å se ultrabreddefotball.

Utover i andre omgang hadde Skogås-Trångsund ganske god kontroll på det som skjedde, men de gangene de kom til gode sjanser ble de stoppet enten av forsvaret, av en tidvis svært god Sörskog-målvakt, eller av egen unøyaktighet. Apropos unøyaktighet, hadde dommeren orka å bry seg om kravene til korrekte innkast, så hadde det blitt dømt en hel del feil innkast i løpet av denne kampen.

Mot slutten av kampen satte de sortkledde inn en liten sluttspurt med håp om å få et trøstemål, og med fem minutter igjen lyktes de endelig, da et smart frispark fintet ut S-T-forsvaret og ballen til slutt gikk i mål til 3-1.


3-1 ble sluttresultatet, og jeg kunne marsjere tilbake til togstasjonen, hvor jeg til min store glede oppdaget at toget hit var det samme som gikk til Sundbyberg i motsatt retning, så jeg slapp å skifte på veien. Da jeg kom frem fant jeg en østafrikansk restaurant hvor jeg dyttet i meg litt lammekjøtt før jeg inntok leiligheta og etterhvert sloknet med macen på magen mens jeg skrev bloggposter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar