mandag 20. mars 2023

Stovner - Grei 1-1 (5-6 etter straffer)

Etter en kort kjøretur langs ring 3 fra forrige kamp kom jeg fram til Vallhall, parkerte, og småløp inn i hallen hvor jeg trodde det skulle være kamp kvart over åtte. Det viste seg at her var det fullt av «gardiner» som hang ned fra taket og delte opp banen i små områder hvor de involverte i kveldens groruddalsderby mellom Stovner og Grei varmet opp på et par av dem, så jeg ble raskt skeptisk til om avspark 2015 kom til å skje.


Jeg lot meg fortelle at avspark var utsatt til 2030, men da klokka var der var fortsatt ikke gardinene hevet. Nå ble riktignok treninger og aldersbestemte kamper på småbanene avsluttet, og et par minutter etter kom gardinene opp. Kunstgressmatta ble på rekordtid ryddet for mål, og lagene tok plass klare for kamp.

Kampen kom i gang, og det var dagens vertskap, Stovner, som kom friskest i gang. Foran nær hundre tilskuere (Hvorav en hel del var gjenværende fra treningene som hadde pågått like før) kom de etterhvert til flere sjanser, og etter knapt tjue minutter havnet ballen i mål. Dagens svenske AD1 hadde til stor fortvilelse for de hvitgrønne hevet sitt flagg for offside og vi var fortsatt like langt.

Noen flaggbruk kom det derimot ikke da vi i det 32. minutt fikk et hjørnespark som ble effektivt ekspedert i mål. 1-0, og stor jubel fra den østligste delen av Groruddalen.


1-0 sto seg til pause, og jeg bestemte meg for at siden dagens kosthold hadde bestått av to brødskiver, en Snickers, en vaffel og enda en Snickers, så skulle jeg definitivt kjøpe kebab etter kampen. Serveringstilbudet i hallen ble derfor ikke benyttet i pausen, noe jeg etterhvert skulle komme til å angre på.

Første del av andre omgang ble ganske jevnspilt, men også ganske sjansefattig. Det hadde omtrent ikke skjedd noe nevneverdig før en Grei-spiller i det 65. minutt bestemte seg for å herje med hele den bakre halvdelen av Stovners lag før han hamret ballen i mål til 1-1. Enorm jubel på den delen av tribuna hvor den nordligste delen av Groruddalen befant seg!

Etter dette kom begge lag til noen ville sjanser, før spillet roet seg noe ned. En av Stovner-spillerne hadde tydeligvis ikke merket at ting roet seg, og med et kvarter igjen av ordinær tid satte han inn en takling som medførte direkte rødt kort uten noen protester. Det lå nå an til et tungt siste kvarter (for ikke å snakke om tunge ekstraomganger om det skulle bli aktuelt!) for hvittrøyene.

Tross at Grei nå hadde tatt over kampen klarte Stovner å stå imot til 90+3 minutter var spilt, og vi kom til å få ekstraomganger. Magen min var for å si det mildt lite blid!

Grei fortsatte presset sitt i første ekstraomgang, men da det ble tid for sidebytte sto det fortsatt 1-1, og vi var bare femten minutter unna en straffesparkkonkurranse. Stovner produserte en del muligheter i den siste ekstraomgangen også, men da dommeren til slutt blåste av siste ekstraomgang hadde vi fortsatt ikke fått flere scoringer, og det var dermed klart for straffesparkkonkurranse.


Jeg filmet hele straffesparkkonkurransen, så den kan du se her:


Grei kunne altså etter seks straffespark til hvert lag (Hvor begge lag sendte fram målmannen for å ta sin femte straffe!) juble for avansement, mens Stovner skuffet måtte innse at det var serien som måtte få fokus i 2023-sesongen.

Jeg satte kursen hjemover, men tok på turen en sårt etterlengtet pitstop for å kjøpe kebab, og la meg sliten og mett etter en lang fotballdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar