søndag 8. juli 2018

Rosenborg - Tromsø 2-1

Etter den rimelig intense junimåneden var det deilig med en drøy ukes ro og fred på LO-sommerpatrulje før det igjen var tid for live fotball på stadion. Denne gangen skulle «Gutan» forsøke å gjenta fjorårets sekstendemaibragd og temme RBK på deres egen hjemmebane.





Etter litt oppvarming og en hamburger på Three Lions pub hvor anglofilien sto så sterkt at jeg nesten ble kvalm dro jeg i god tid før kamp til Lerkendal, og fant underveis på bussen ut at RBK omtrent kastet billetter etter folk for å få fylt tribunene midt i sommeren. Likevel måtte vi bortesupportere ut med full pris, og likevel var oppmøtet noe av det stusseligste jeg hadde sett på en eliteseriekamp på Lerkendal noensinne. Det var også tydelig at de som var der for en stor del kom i siste liten eller etter avspark, sannsynligvis fordi  de ville se ferdig VM-kampen som var ferdig ti minutter før kampstart.

Foto: Eurosport
Da kampen nærmet seg start var vi en bra gjeng rød- og hvitkledde som sto og laget liv på bortefeltet hvor det til oss stående ogg  syngendes store glede, men sannsynligvis til mange andres irritasjon, var kommet «safe standing»-seter  som var skrudd fast i oppreist stilling. Jeg er en stor tilhenger av slike felt, men det må være mulig på kamper i den norske eliteserien å la for eksempel halve feltet være oppe og andre halve nede, slik at «folk flest» som vil sitte på bortefeltet har mulighet til det.

Før kamp var det en måsunge som sprang rundt mellom spillerne som varmet opp, men etter at Robert Taylor ropte noe til den (sannsynligvis på finsk) forduftet den, så dette er tydeligvis ninjatrikset for å bli kvitt sånne uromomenter.

Selve det sportslige i kampen har jeg ikke tenkt å si stort om. RBK kriget seg til et mål som for meg så veldig ut som en liten forsvarsglipp ti minutter før pause, og doblet ledelsen umiddelbart etter pause.

Måsungen som forduftet rett før avspark måtte ha brukt tiden til å tilkalle  forsterkninger, for da det gjensto 15-20 minutter av kampen følte jeg meg plutselig hensatt til en scene fra Hitchcocks «Fuglene». Det svermet måker overalt! Heldigvis ble ingen truffet av prosjektiler fra de flyvende styrkene, ei heller fikk de noen innvirkning på det som skjedde på banen.

Ti minutter før slutt fikk 17-årige Sigurd Grønli endelig sin eliteseriedebut for Tromsø, noe han umiddelbart utnyttet til å gi et kreminnleggg til Runar Espejord som sistnevnte presist stanget i mål. Snakk om å gjøre en entré! Det ble dessverre med dette ene TIL-målet, og kampen endte med tap.

Jeg tuslet ut fra stadion, og tok bussen til Persaunet for å se Kroatia ta seg videre i VM.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar