søndag 19. august 2018

Hertzöga - Säffle 1-2

Som i fjor på denne tida fant jeg ut at jeg skulle ta en svipptur til Sverige for å groundhoppe litt. Fant ut at det gikk to kamper med perfekt timing i selve Karlstad, så da ble kursen satt dit langs E18. Etter en liten pitstop i Töcksfors for å pante litt tomgods ankom jeg bydelen Skåra hvor jeg fant en pizzeria så jeg fikk samlet litt krefter til kampen.

På Ilanda idrottsplass (som til @tjabergnissens store glede ligger i Odalsvägen) slapp man i dag gratis inn, og det var oppfordret til å komme og se begge kampene som skulle spilles. I tillegg til herrelagets nivå 5-kamp mot Säffle skulle nemlig damelaget en time etterpå spille kamp på nivå 4, også de mot Säffle!  Dette var for øvrig et flott idrettsanlegg med en kunstgressbane, en stor gresslette med to markerte baner litt mindre enn full størrelse, og også en mindre bane. I tillegg var det flere bygninger på området, og kunstgressbanen hadde tribuner på begge sider av banen.

Da kampen kom i gang gikk gjestene ganske hardt ut, uten å oppnå noe særlig i den kraftige vinden. Det tokk faktisk nesten et kvarter før vi fikk kampens første ordentlige avslutning, men den var en relativt enkel affære for hjemmelagets keeper å uskadeliggjøre.

Vinden ble bare verre og verre,  og det var ikke bare på banen den påvirket det som skjedde. På et tidspunkt kom det noen gjess flyvende sidelengs inn over stadion. Supermerkelig å se på.

Like etter halvspilt førsteomgang kom det så endelig en scoring, og noe mot spillets gang var det hjemmelaget som fikk åpne ballet. Et frispark ute på flanken ble tatt lynkjapt, og innlegget kom før gjestenes forsvar var helt organisert. 1-0.
Resten av omgangen hadde Hertzöga full kontroll på alt som skjedde på banen (Med mulig unntak for da ballen traff dommeren, som dermed ufrivillig startet en kontring for Säffle), og da lagene gikkk til pause tror jeg posessiontallene fra scoringen og ut omgangen måtte ha vært omlag 80/20.

Speaker annonserte at det ville bli solgt blant annet toast i pausen, men køen til kiosken var så lang at jeg sto over. Litt etter pause inntraff en morsom situasjon, som jeg også nevnte i dagens samtale med Schau og Aune. En ball gikk ut over sidelinja omtrent ved gjestenes innbytterboks, noe som fikk treneren til å ta opp hendene for å stoppe den. Da han gjorde dette klarte han samtidig å miste et ark, sannsynligvis med noen taktiske notater på, og i den sterke vinden gjorde dette noen meget effektive fluktforsøk, og treneren så lettere panisk ut der han jaktet på arket.

Etter det første kvarteret av andre omgang begynte jeg å undres på om Hertzöga hadde tenkt å prøve å forsvare 1-0-ledelsen helt inn, noe jeg så for meg at kunne holde hardt. Ikkke før hadde jeg tenkt det, så kom det en scoring for gjestene fra Säffle.  1-1.

Etter dette kom de grønnkledde mer og mer inn i kampen igjen, og jeg vil absolutt si det var fortjent da de endelig kom til scoring igjen etter rundt 82 minutter. Vinden hadde blitt enda verre, og vi fikk i sluttminuttene se et forsøk på en krosspasning som i utgangspunktet så veldig fin ut, men som endte opp over 10 meter lenger bak på banen enn plasseringen  til han som slo den. Det fløy  også litt av hvert ned fra tribunen, høydepunktet var kanskje da en boks med pastasalat lettet og forsvant ned mot banen (Heldigvis uten at lokket gikk av).

Kampen  endte 1-2, og Hertzöga måtte sette sin lit til damene for å få revansj over Säffle, mens jeg satte kursen mot andre sida av byen for å se nok en kamp.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar