mandag 2. mai 2016

Fotballtrøyer i Norge - Historisk oversikt

Det tok ganske nøyaktig to måneder å bli ferdig, men nå er endelig prosjektet mitt hvor jeg har fulgt opp alle de 1265 klubbene som er omtalt i Norges Fotball-leksikon fra 1948 sine draktfarger i dag (så godt som, det er noen helt få klubber jeg venter på noe input om) ferdig.
Jeg håper tabellen er ganske selvforklarende, men for sikkerhets skyld går jeg kjapt gjennom kolonnene her:
Klubb - Navn på klubben i 1948
Krets 1948 - Kretstilhørighet i 1948
Drakt 1948 - Hovedfarge(r) på trøye i 1948. Om det står flere farger delt med / er det snakk om vertikale striper om ikke noe annet står i notatkolonna.
Detaljer 1948 - Farge på trøyedetaljer 1948. Dersom skriften er i annen farge enn bakgrunnen er det snakk om detaljer i flere farger.
Bukse 1948 - Farge på bukse 1948. Dersom skriften er i annen farge enn bakgrunnen er det snakk om bukser med detaljer i gitte farge.
Trøye 2016 - Hovedfarge(r) på trøye 2016
Bukse 2016 - Hovedfarge(r) på bukse 2016
Fylke 2016 - Fylke (ikke krets!) 2016
Noter - Notater om opplysningene, forhåpentligvis forståelig om det gjelder 1948 eller 2016
I alle fargefeltene står fargenavnet også skrevet, så det går an å søke etter fx orange eller brun, og hoppe fra felt til felt med den fargen.
Håper noen kan få nytte av denne tabellen.
Kildene jeg har brukt er nevnte leksikon, fotball.no, wikipedia, klubbenes hjemmesider, diverse aviser, og noen få henvendelser til ressurspersoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar