lørdag 5. september 2015

Asker - Gjerdrum 11-1

Hadde i dag vært i Buskerud et ærend, så da passa det fint med en stopp i Asker på vei hjem for å se topp mot bunn i 3. divisjon avdeling 2.


En ting jeg kjapt fant ut, og som bare ble mer og mer klart for meg i løpet av de to og en halv timene jeg tilbragte på Føyka stadion, var at han som har solgt dem setene til tribuna må ha ledd hele veien til banken etter salget. Makan til ubehagelige seter tror jeg ikke jeg har vært borti noensinne! (Jeg satt faktisk mer behagelig på betongtribuna på Lørenskog enn jeg gjorde her)

Men, over til det sportslige! Alt etter fem minutter scoret Sindre Mauritz-Hansen sitt første for dagen, og da stadionuret viste 12 minutter hadde han fullført et hattrick! Etter et drøyt kvarter leda Asker 4-0, og overraskelsen var stor da Gjerdrum like etter klarte å redusere.

Denne reduseringen var dog det eneste gjestene fra Romerike klarte å komme med i denne kampen, som kun handlet om hvor stor Askers seier skulle bli. I lange perioder av kampen syntes jeg nesten synd på Gjerdrums spiss, som stort sett var helt alene langt fra resten av laget som spilte forsvar.

Umiddelbart før pause gikk Asker opp i 7-1, og tangerte dermed klubbrekorden fra 1995, på 107 scorete mål i én sesong. I pausen ble et par ildsjeler i klubben hyllet på midtbanen i forbindelse med at begge fylte 60, og begge fikk spillertrøyer med nr 60 på ryggen. En flott og velfortjent hyllest!

Andre omgang ble ikke overraskende mindre fartsfylt enn hva første hadde vært, til tross for at hjemmelaget fikk pynta på før nevnte klubbrekord flere ganger. Vel 10 minutter ut i omgangen la de på til 8-1, og etter halvspilt omgang kom det niende. Et lite kvarter før full tid ble antallet mål tosifret, og etter 87 minutter ble den nye klubbrekorden fastsatt til 111 mål. Kampen endte altså 11-1, og Gjerdrum-spillerne kunne ta fatt på en tung tur tilbake til Romerike.



Når jeg skriver mye om denne klubbrekorden til Asker, så skyldes det delvis at jeg som Stålkameratene-supporter nyter at klubben i mitt hjerte så vidt jeg har klart å finne ut har scoringsrekorden i tredjedivisjon, med 153 scorete mål i 1998-sesongen. Asker, som nå har 111 mål har fortsatt 7 kamper igjen i årets sesong. 42 mål på 7 kamper er langtfra uoppnåelig på dette nivået, så nå må jeg følge nøye med på denne divisjonen ut sesongen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar