lørdag 25. august 2018

Ishavsbyen - Nordreisa 4-4

Hadde tatt turen til Nordens Paris for å se «Slaget om Nord-Norge», men siden jeg hadde noen timer å slå ihjel først tok jeg turen over brua til Tromsdalen, hvor Ishavsbyen skulle ta imot Nordreisa på TUIL Arena, som jeg manglet i groundhopperappen.

Tok plass på en av presseplassene øverst på hovedtribuna og så derfra slutten på oppvarminga til lagene. Nordreisas «kjendistrener» Bjørn Arne Olsen fikk noen humoristiske meldinger fra tribuna, så det var tydelig at en god del av de omlag 40 frammøtte var bortefans.

Da kampen kom i gang tok det bare 40 sekunder før det sto 1-0. Faktisk kom målet så kjapt at jeg må innrømme at jeg ikke helt så hva som skjedde.

2-0 kom etter 7 minutter, og dette var det første av mange dødballmål i kampen. Frispark denne gangen.

5 minutter senere kom noe som der og da så veldig stygt ut. To spillere smalt sammen i en hodeduell, og hjemmelagets gode back Erik
Bertelsen måtte følges ut mens blodet fosset nedover ansiktet hans fra et kutt i tinningen. Bertelsen kom heldigvis tilbake litt senere, behørig bandasjert på toppen, og spilte mesteparten av resten av kampen (I fjerdedivisjon kan man byttes ut og inn igjen).

Etter seksten og et halvt minutt kom det som best kan beskrives som en kollaps i Nordreisas forsvar, noe som endte med 3-0, men akkurat da jeg trodde kampen var i ferd med å bli tidlig avgjort, så kontret Nordreisa inn 3-1 etter en corner på andre sida av banen.

Like etterpå kom det en ny scoring, og jammen var det ikke Nordreisa som hadde klart å klore seg fast på Ishavsbyens banehalvdel, noe som til slutt ga uttelling i form av mål.

Drøyt fem minutter før pause kom det så igjen et dødballmål, og igjen var det et hjørnespark som ble konvertert til scoring, og igjen var det hjemmelaget som gjorde det. 4-2, noe som sto seg til pause.

I pausen gikk jeg over til den gamle tribuna på motsatt side for å få noen bilder fra andre vinkler også, og herfra fikk jeg etter rundt ti minutter av omgangen se hjemmelaget misbruke en stjernekontring ved først å avslutte i tverrliggeren, og dermed prestere et skikkkelig dårlig skuddforsøk på returen.

Denne tabben kommer nok de involverte til å tenke på i natt, for bare halvanna minutt senere satt ballen på nytt i nettet for de rødsvart-stripete fra Nordreisa. 4-3, og virkelig spenning i kampen igjen.

Like før andre omgang var halvspilt skjedde så det de hvitkledde hadde fryktet. Nordreisa satte et frispark rett i mål, og det sto 4-4.

Resten av kampen virket begge lag mer redde for å tape enn de håpet på å vinne, men på overtid kom kampens mest kritiske situasjon. Nordreisa rullet opp et angrep, som ble kronet med scoring, og gledesscenene var enorme! Alle trodde det nå var kjørt for hjemmelaget, men plutselig ble vi obs på at dommeren sto og snakket med assistentdommer i stedet for å sette i gang spillet igjen. Etter litt samtale her ble det tydelig at de to var enige om at det hadde vært en offside i forkant av angrepet, og scoringen ble annullert.

4-4 sto seg dermed helt til full tid. Jeg fant en som kunne kjøre meg til byen, og underveis fikk jeg tatt min vante prat med Schau og Aune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar