lørdag 10. november 2018

Fredrikstad - KFUM 1-1

Det gikk plutselig opp for meg at jeg hadde muligheten til å få med meg returoppgjøret i kvalifiseringsspillet mellom avdelingstoerne i andredivisjon, så etter en kjapp visitt hos Ukeslutt i NRK radio satte jeg kursen sørover E6 mot Plankebyen.

Ankom det svært imponerende stadionet akkurat i det det begynte å regne, og oppdaget heldigvis at jeg hadde paraply i bilen. Tuslet rundt til jeg fant billettluka, og fikk kjøpt meg en plass helt oppunder taket i den gamle verkstedhallen som var bygd om til tribune.

Jeg skulle gjerne sagt at det var trengsel på tribunene, men det var det absolutt ikke. Da jeg kom var jeg omtrent alene på min tribuneseksjon, men før avspark kom vi kanskje opp i 20 personer på hele felt E.

Da kampen skulle starte hadde regnet tiltatt kraftig, og de stakkars J13-lagene som skulle riste på sponsorbanneret på midtbanen under innmarsjen hadde et svare strev med å klare jobben. KFUM hadde i første kamp vunnet 3-0, så det var en tøff oppgave som ventet hjemmelaget dersom de skulle gjøre seg fortjent til å få sjansen til å rykke opp til førstedivisjon.

«Aristokratene» fra Fredrikstad startet friskest, men det ble snart klart at KFUM hadde høvelig kontroll over det meste som skjedde på banen. Faktisk var lenge kampen på tribunene mer spennende enn kampen på banen. KFUMs sponsor hadde spyttet i for å sette opp noen busser fra hovedstaden, så det var en ganske solid gjeng som hadde tatt plass på bortefeltet.

Som sagt hadde gjestene god kontroll på det som skjedde på banen i første omgang, og det var nok flere enn meg som da det nærmet seg pause innså at om ikke FFK klarte å score nå rett før pause, så ville det være kjørt for de røde og hvite.

Lagene gikk til pause med 0-0 på tavla, og jeg testa de lokale vaflene (som hadde ligget litt for lenge fra de ble stekt til de ble solgt), og tok en prat med Schau og Aune. Etter andre omgang startet fikk vi bekreftet det vi hadde trodd: Folk hadde ikke trua på FFKs opprykksmyligheter, kun 2116 personer hadde møtt opp i den en gang så fotballgale byen.

Også i andre omgang startet hjemmelaget friskt, men igjen tok gjestene grep om kampen, og med et drøyt kvarter igjen av kampen var det flere som begynte å forlate stadion. Noen som ikke forlatte stadion var «Profetene», KFUM-supporterne, som begynte å skjønne at de sannsynligvis ville ha to kamper igjen av sesongen også etter denne kampen.

Med bare ti minutter igjen av kampen fikk plutselig hjemmesupporterne noe å juble for, og et syltynt håp ble tent! En av de ofte utskjelte korte cornerne ble plutselig omsatt til en scoring. Med 1-0 var det bare å storme inn i mål for å hente ballen og få satt spillet i gang igjen!

Drøyt fem minutter senere var det nærmere 2000 østfoldinger som unisont ropte etter straffespark etter en duell i feltet, men dommeren viftet spillet kontant videre, og da KFUM like etterpå fikk en scoring var det svært mange som reiste seg og gikk.

Etter fire minutters tilleggstid endte kampen 1-1, og dermed dobbeloppgjøret 4-1 til KFUM. De for anledningen blåkledde kunne dermed feire litt sammen med supporterne før de satte kursen nordover igjen. Jeg tipper det blir samling på klubbhuset søndag ettermiddag for å se om Åsane, Notodden eller Jerv blir motstander i neste kvalikrunde.

For FFK venter nok en sesong i andredivisjon. Fotballen som ble spilt var kanskje ikke på noe høyere nivå, men selve stadionet hører definitivt hjemme langt høyere i systemet.

Litt flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar