lørdag 10. oktober 2020

Fart - KIL/Hemne Kvinner 1-3

Starta lørdagen med en solid porsjon egg og bacon, før jeg satte Subaruen i «Drive» og svingte rattet nordover. Mål for dagen var først en gårdsbutikk i Stange, før turen gikk videre via noen smale bygdeveier til Farts flotte fotballanlegg på Øvre Vang utenfor Hamar.
Fart har hatt en blytung sesong i damenes 1. divisjon, så det var nok et visst favorittstempel på de trønderske gjestene, selv om hjemmelaget kunne senke skuldrene noe i visshet om at nedrykk slapp de uansett unna. Etter å ha funnet meg en plass på tribuna oppdaget jeg at LSK-supporter og groundhopper Sören også hadde tatt turen, så han kom og satte seg ved siden av meg så da ble det mulighet for prat om løst og fast underveis også.

Det tok ganske nøyaktig et kvarter før favorittene fra Kyrksæterøra innfridde, og det sto 1-0, etter en finfin kontring. Skulle det ikke bli poeng for de rødkledde i dag heller?

Uten at det ble noen overkjøring var det en klar dominans fra trønderne utover i omgangen, og jeg hadde akkurat skrevet klar en tweet om at det sto 0-1 til pause da det ble scoret på nytt. Jeg måtte dermed endre tweeten til at det sto 0-2 til pause.

I pausen ble det på tribuna spekulert i om kanskje finnskogens store sønn, Ståle Solbakken, kunne komme til Hamar og ta Fart-laget til nye høyder. Dette var nok en teori knapt de mest optimistiske hadde særlig tro på.

Den treneren Fart faktisk hadde holdt dog også et svært høyt engasjementsnivå. Ca ti minutter inn i andre omgang bikket engasjementet over, og han pådro seg et gult kort. Kjeften fortsatte å gå, og jeg tenkte med meg selv at jeg ikke ble overrasket om han slapp å fullføre kampen i teknisk sone.

Halvveis ut i andre omgang kom så en av kampens største prestasjoner. En Fart spiller herjet ute på venstre kant, før hun i det alle ventet at hun skulle slå inn spikret ballen mot riktig side av stolpen, og hjemmelaget hadde redusert til 1-2.

Fart kom etter dette langt mer med i kampen, uten at de helt store sjansene kom. Den største sjansen de fikk endte riktig nok med at ballen lå i målet, men hva hjelper det når assistentdommeren har hevet flagget for offside (Som fra min ganske dårlige posisjon så meget riktig ut.)

Farts trener var fortsatt veldig engasjert, og dommerne fikk etter hvert nok av ham. I et stopp i spillet kalte AD til seg hoveddommeren, som etter en kjapp prat med assistenten gikk bort til nevnte trener og ga ham nok et gult kort. Også for trenere betyr to gule rødt, og etter å ha erklært seg høyst uenig i avgjørelsen gikk han til slutt opp i speakerbua og så resten av kampen derfra. (Edit: HA melder at utbruddet som førte til det andre gule kom fra assistenttreneren og at treneren derfor ble urettmessig bortvist)

I det vi gikk inn i fire tillagte tilleggsminutter fikk vi høre at dagens tilskuertall var 85, og at dagens Fart-spiller fikk et gavekort fra Hamar Pukk og Grus, og omtrent samtidig var KIL/Hemne nær å øke ledelsen, men Fart ble reddet av stolpen.

Litt lenger uti tilleggstida fikk en av de grønnstripete fyre av fra kort hold. Når ballen da skiftet retning i et Fart-bein var keeper sjanseløs, og det sto 1-3. Kampen ble like etter blåst av, og gjestene kunne feire sammen med de ikke helt få bortesupporterne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar