tirsdag 17. september 2019

Hei - Pors 2 (2-2)

Etter jobb tirsdag hoppet jeg på toget sørvestover fra Oslo, og kom etter et par timers tur fram til Porsgrunn. Her ble jeg plukket opp på stasjonen av speaker og ildsjel i IL Hei, Kim Bøhm, som hadde sendt meg en twitterinvitasjon til fjerdedivisjonsoppgjøret mot andrelaget til Pors.

På kjøreturen til stadion «Heibury» (Egentlig heter det «Mortens plass») fikk jeg en kjapp innføring i hva slags klubb Hei er (svær breddeklubb, over førti lag), og jeg fikk også overrakt et supporterskjerf i gave. Da jeg gikk ut av bilen ved stadion var noe av det første som skjedde at jeg hørte en stemme som ropte «Marius?». Jammen var det ikke en gammel skolekamerat av meg som var der etter å ha sett sønnen spille G10-kamp. Det er et lite land!

Til avspark tok jeg plass på den flotte lille tribuna, og fikk erfare at lav kveldssol er akkurat like plagsomt i Telemark som andre steder. Da CL-hymnen runget utover stadion skjønte jeg at lagene nok var på vei inn på banen, men det eneste jeg så var lys.

Sola gikk heldigvis raskt ned, og mens jeg slo av en prat med Porsgrunn Dagblads utskremte medarbeider (+) kom 1-0 på en corner etter knappe 12 minutters spill. Dette var nok den første større sjansen i kampen, men etter dette fortsatte hjemmelaget å produsere sjanser på løpende bånd. Scoringer var det dog verre med.

Etter rundt en halvtimes spill ble ballen igjen satt i det sørlige målet på banen, men til store protester fra hjemmelagets spillere ble scoringen annullert for offside, mens jeg nå pratet om banehopping med den andre avisa i regionen, TA (+).

Da det nærmet seg pause fant jeg ut at kiosken måtte testes, og det ble konsumert et fremragende pizzastykke levert av samme firma som hadde sponset klokke- og scoringstavla! Kjekt med sponsing i naturalia.

Det var etter hvert blitt et ganske surt vinddrag over stadion, og da mer og mer av spillet i andre omgang fant sted på hjemmelagets banehalvdel så assistentdommeren på motsatt banehalvdel tidvis ut som om han virkelig hatet livet sitt. Tipper han starter stillongssesongen på neste kamp! At spillet foregikk foran Hei-målet fikk også andre konsekvenser. Uten egentlig å ha produsert noe fram til da utlignet plutselig Pors 2 i det 54. minutt.

Etter dette våkna virkelig de blåkledde, og etter å ha vært ganske usynlige fram til scoringen hadde de nå en svært god periode. Dette ble kronet med nok en scoring, etter 69 minutter. En kanonkule fra 25 meter føk inn, og nå var gode råd dyre for grønntrøyene.

Heldigvis for hjemmelaget viste det seg vanskelig å holde på en ledelse i dag, og to minutter før det nye stadionuret viste 90 minutter kom kveldens andre utligning da en corner ble stanget i mål til 2-2.

Hei produserte flere store sjanser i løpet av overtidsminuttene, men da dommer endelig blåste av kampen var det klart at de mange forspilte sjansene i først omgang hadde straffet seg, og vertskapet måtte nøye seg med ett poeng i dag. Jeg fikk igjen skyss tilbake til stasjonen, og før jeg visste ordet av det satt jeg på toget tilbake til Oslo.

Flere bilder fra kampen kan du se på facebook.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar